SwfObject – formerly known as FlashObject (III)

Steven | multimedia | Thursday, 27 April 2006

Ja hoor, ook hier legal issues.

“SWFObject is the SWF embed script formerly known as FlashObject. The name was changed due to legal / trademark reasons. For more information, see this post.”

Potéto, potàto, het blijft een fantastisch script.

Nieuwe campagnes

Steven | marketing, advertising & campaigns | Thursday, 20 April 2006

Deze week hebben we bij These Days 2 nieuwe campagnes gelanceerd voor de VUM.

De eerste is een online ondersteuning voor de boekenspaaractie die vanaf zaterdag 29 april bij de Standaard zal lopen. Deze keer zijn het trillers die je kunt sparen, en we hebben de spanning in de website proberen door te trekken en er een interactief raadsel van gemaakt. Het eerste boek is ontvoerd en je wordt uitgenodigd de locatie te ontdekken. Slaag je hier in, dan maak je kans alle boeken te winnen. Check it out! Persoonlijk vind ik deze campagne site bijzonder goed gelukt. Ik ben er best wel trots op.

Het tweede project is een campagne voor Spotter. Je wordt ontvangen door Marijn het everzwijn (Xavier in het Frans) die in een vakantiebungalow hangt. Door Marijn te verwennen kan je een jaar lang het gebruik van een echte chalet in de Ardennen winnen. Een leuke en originele hoofdprijs dus. Maar let op, niet met alles doe je Marijn een plezier ;)

FlashObject II

Steven | multimedia | Thursday, 20 April 2006

De eerder aangekondigde test is schitterend gelukt. De proof of the pudding ..

Dit betekent voor ons dus zeker een stap in de goede richting wat SEO voor (full) flash sites betreft.

Het idee bij de database ge-publish-de website is dus als volgt:

  1. iedere content pagina wordt via scripting aangemaakt on runtime (via parameters in de url of whatever). De meta tags worden alvast goed gezet, en de div die gebruikt zal worden om de flash in te laden bevat alle content die je ook dynamisch in de flash zal laden.
  2. De parameters die aangeven over welke concrete content het gaat worden aan de flash doorgegeven
  3. De flash gebruikt deze parameters om zijn content binnen te trekken via een datasource (xml, flash remoting, loadvars, …) en toont deze aan de gebruiker.
  4. Als de gebruiker verder navigeert in de flash site, dan blijft hij in de flash omgeving.
  5. Het verhaal tot nu toe is eigenlijk ook zonder FlashObject perfect mogelijk. Het enige verschil is dat je in de div uit puntje 1 ook kunt (moet) crosslinken naar de verschillende (gescripte) entry pages. Google kan deze links vinden en ze dus allen indexeren. Dit is hetgeen waarop de theorie van de ge-scripte entry page tot voor kort vast liep. Wilde je deze techniek toepassen, dan moest je zorgen voor een alternatieve navigatie, en als je je flashsite wilt promoten of afdwingen is dat niet de meest optimale manier. Want ofwel maak je een versie beschikbaar die je eigenlijk niet wilt communiceren en gebruikt als lapmiddel, ofwel gebruik je technieken om Google om de tuin te leiden. En zoals we allemaal weten is dat laatste niet echt een goed idee ;)

Dus, de theorie is simpel, en achteraf bekeken ook een beetje voor de hand liggend, maar toch kan dit een kleine (r)evolutie betekenen in het flash landschap. Ik zal er in ieder geval aan meewerken, en zodra we ons eerste voorbeeld online hebben een linkje posten (coming soon).

FlashObject heeft een aantal bijkomende voordelen:

  • het is gemakkelijk om te implementeren
  • je kunt het gebruiken om flash versies te checken
  • GET-variabelen kunnen zeer eenvoudig worden opgevangen
  • Je HTML code zal weer valideren

EN, absoluut, last but not least: het lost het probleem van de IE patch ook nog eens op. Een aantal onder jullie zullen het ongetwijfeld wel weten of al gemerkt hebben: Microsoft heeft een patch voor Explorer gelanceerd die de integratie van oa flash content in de weg staat (lees erover: Microsoft, Adobe, news.com, …). Om een lang verhaal kort te maken, ze hebben de rechtzaak rond een patent verloren dat de integratie van plugins on runtime verbiedt. Om zulke plugins te gebruiken moet je eerst een keer klikken op de content. Behoorlijk vervelend. Maar FlashObject zorgt er voor dat dat niet meer nodig is!

Ja ik weet het, ik moet de header van deze site ook nog overzetten :)

Digimedia hacked

Steven | Random Thoughts | Saturday, 08 April 2006

Serge wist me te vertellen dat Digimedia gehacked is. Zoals je op onderstaand screenshot kan zien.
h@cK3d :D

FlashObject

Steven | multimedia | Friday, 07 April 2006

Bij ons op het werk zijn we aan het testen wat FlashObject kan betekenen voor SEO. Vandaar dat mij vriendelijk verzocht werd om te linken naar de testpagina: http://www.thesedays.com/test/. Google moet deze pagina immers oppikken.

Als de test lukt zal ik de bevindingen hier zeker posten. Dat is dan de payback voor deze crap ;-)

Op de testpagina kan je trouwens een voorbeeld vinden van onze Video Tones. Hiermee hebben we oa een prijs gewonnen bij de future marketing awards. De videotones zijn nog steeds te downloaden op de website van Club Nokia.

Heineken loves Google

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 02 April 2006

Het moet gezegd zijn: de Belgen zijn niet al te verlekkerd op Nederlands bier, en Heineken spant ongetwijfeld de kroon wat kutbieren betreft, maar ze kennen daar verdommen iets van Marketing.

Het tapvat is weer op tournee. Vorige keer kon je een hoogst persoonlijke e-card versturen. Je gaf een locatie in, en met behulp van Google images search werden er foto’s van die locatie gezocht waar je vervolgens een compositie mee kon maken.

Bij de nieuwste actie wordt Google maps gebruikt. Je moet een locatie vinden op de wereldkaart. Je zoektocht wordt gestuurd door radiosignalen die afhankelijk van je beweging sterker of minder sterk worden. Je kan de website hier vinden.

(Klein slordigheidje: als je wilt spelen zal je op de skip intro knop moeten kilkken. Doe je dat niet, dan zijn de verdere buttons niet klikbaar.)

Beide acties zijn schitterend geïntegreerd uitgewerkt door Qi interactief. Een Nederlands Agency dat we nog in de gaten moeten houden!