Voor de mensen geïnteresseerd in iDTV, en dan nog vooral de Vlaamse situatie wil ik het boekje: “Interactieve Digitale Televisie in Vlaanderen” van Chris Van Roey aanraden. De communicatietopman van Mobistar beschrijft in 82 bladzijden (A3) de huidige situatie. Als belangrijk adverteerder, als lid van de raad van bestuur van de UBA en als marketeer in hart en nieren heeft Chris Van Roey duidelijk een grote interesse in deze nieuwe communicatie/reclame vorm. Dit in combinatie met de mogelijkheden en experimenten om video op mobile devices aan te bieden deden hem vermoedelijk dit boekje schrijven.
Het boekje is redelijk compleet en duidelijk geschreven. Van Roey heeft het uitgegeven in eigen beheer en vraagt amper 5 € + verzendingskosten, om de kosten te dekken. Wie het boekje dus niet via via in zijn/haar handen krijgt (zoals ik via het werk en het IAB) kan het dus bij Van Roey zelf bestellen. Op zijn blog vind je alvast meer uitleg.
Door allerhande migraties en onderhoudswerken zit ik een tijdje zonder office mail. Man, op zo’n moment besef je pas hoe afhankelijk bent van die elektronische communicatievorm.
We leven in een digitale wereld. Allemaal zeer fantastisch, maar we worden ook wel zeer afhankelijk van technologie. Kan jij je nog een leven voorstellen zonder email en gsm?
Het lijkt dat Google Analytics zich herpakt heeft na de massa overbelasting van vorige week. Al mijn sites geven resultaten tot gisteren. Daarmee lijkt Google de zware load min of meer onder controle te hebben. Tot voor kort stonden de resultaten gemakkelijk een paar dagen achter, en met een verschil per site.
Damn die resultaten van mijn blog vallen toch tegen .. Gemiddeld een 26,14 unieke bezoekers per dag. Wel een immens verschil met de logfile analyse die een gemiddelde van 170 bezoekers per dag aangeeft. Nu, die logfiles meten natuurlijk ook crawlers en ander gespuis. Google (en ook Nedstat) meten enkel browser requests die javascript uitvoeren.
En een zeer belangrijk aandeel dat niet door Google gemeten wordt, en wel door de logfiles: RSS. Ik bied mijn volledige artikels aan via RSS (behalve als er een lees meer is, maar dat is niet heel frequent) dus in principe kunnen mijn RSS abonnees mijn site volgen zonder ooit maar een keer door te klikken en dus geregistreerd te worden via de stats software. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen mijn blog effectief enkel via RSS lezen? Maak jullie kenbaar!
Dat werpt wel de vraag op naar gemakkelijk te gebruiken, gemakkelijk te implementeren stats software voor RSS. Voor de hand liggend lijkt gewone image measurement ofzo. Er zijn wel een aantal dingen mogelijk (oa unieke urls per feed), maar toch zou het leuk zijn als er wat standaardproducten uitkomen, en helemaal leuk als dat dan geïntegreerd zou kunnen worden in de bestaande stats. Dus Google, nu je terug kan volgen: werk aan de winkel!
Vandaag tussen de soep en de patatten de trackback plugin voor Nucleus eens geïnstalleerd. Om de plugin ten volle te testen moet ik natuurlijk een trackbak doen .. Dat doe ik dan maar meteen naar de blog van een collega die het over de nieuwe schitterende Humo spot heeft, check it out. Heil to the Mortierbrigade.
Een nieuwe viral van Nokia, ter promotie van één van de toestellen van de nieuwe en fantastische N-series.
In de nieuwste generatie mobile phones zitten stilaan echt deftige camera’s. In het geval van de N90, het toestel dat gepromoot wordt via de viral, gaat het om een 2 megapixel camera met Carl Zeiss lens!
Doe de test en ontdek of jij het in je hebt om alle tijden van de dag de meest zotte dingen te fotograferen.
De homepage geeft nog steeds de boodschap dat de gegevens verzameld worden, maar als ik bij de rapporten ga zien blijken die gegevens dan toch alive-and-kicking te zijn! En het moet gezegd zijn, met gegevens ziet het er allemaal nog veel leuker uit. De voorstelling is zeer mooi uitgewerkt, en de interactieve flashkes maken het makkelijk om de gegevens te interpreteren.
Anyway, ik ben er nog volop mee aan het spelen. Het lijkt er in ieder geval op dat er geen live verwerking gebeurt van de gegevens, en dat is wel jammer. Verder vermoed ik dat de functionaliteiten zich verder zullen uittekenen naarmate er meer diverse data is gemeten; dus bezoekers: kom maar op!
Op het eerste zicht zeker een waardig alternatief voor de meer professionele measurement tools (genre Hitbox/Webtrends). Naar mijn ervaring zou ik haast durven zeggen dat deze meting voor 80 à 90 percenten van de projecten/klanten voldoende is. En door de by default zeer geschikte dashboards misschien zelfs beter. Als ik in de webmeasurement business zat zou ik toch beginnen bibberen en beven! Nu uiteindelijk kan deze situatie enkel beter producten op de markt brengen, dus bring it on.
De meeste mensen die het een beetje gevolgd hebben zullen het ongetwijfeld al gelezen hebben; Google heeft een nieuw speeltje op de markt gebracht: Google Analytics. De rede dat ik er nog niet over bericht heb is omdat ik het eerst eventjes wilde uittesten .. op deze site dus.
Op dit moment is er echter nog niet veel te melden. Toen ze gisteren (ma 14/11) de service lanceerden was het heel moeilijk om “binnen te raken”. De service was blijkbaar serieus overbelast. Uiteindelijk heb ik toch mijn account kunnen registreren, activeren en integreren. Nu is het wachten op gegevens. Mijn account geeft me de mededeling:
Wachten op gegevens: www.minorissues.be
Analytics is geïnstalleerd en de gegevens worden nu verzameld. Uw eerste rapporten zijn binnen twaalf uur gereed.
Ondertussen zijn we al meer als 24 uur verder, maar soit, ik zal het wat meer tijd moeten geven (of is Google nog steeds boos op mij?).
Maar het ziet er in ieder geval schitterend uit. Dit brengt in een klap een gratis tool op de markt met functionaliteiten als een hitbox of webtrends product. En als je weet wat deze producten kosten (en ik weet dat) dan is het in ieder geval bewonderenswaardig. Ik weet niet of het exact hetzelfde zal doen (daarvoor is het wachten op resultaten), maar de meest gebruikte functionaliteiten lijken alvast aanwezig te zijn. En dan heb ik het over funnels, conversions, campagnes .. straf!
Bijkomende vraag is of we het zo zullen kunnen tweaken om succesvol flashsites te meten. Bij webtrends en hitbox hebben we daar zowat onze eigen methodes ontwikkeld. Ik ben er zeker van dat er bij Google vanuit de Community wel een paar oplossingen zullen opzetten.
De gewone implementatie is in ieder geval ontzettend simpel: een klein stukje javascript integreren. Maar zoals gezegd meet je hier enkel html mee.
We zien wel hoe het evolueert.
Na de kip en Bush is net nu aan Donald Trump om aan uw bevelen te gehoorzamen.
BTW: nog maar eens ode aan Burger King om hierin als early adopter te fungeren. Vaak gekopieerd, zelden overtroffen.
Vanmiddag naar het Microsoft “Ready ” launch event geweest. De wereldwijde launch van Visual Studio 2005, SQL Server 2005 en BizTalk Server 2006 (bèta). Om te beginnen was het al serieus uitgelopen zodat ik vanavond niet meer naar Successful Case Studies van het IAB ben kunnen gaan. Toch een beetje jammer want met These Days hebben we ook een case voorgesteld: de Valentijns actie van Gouden Gids. Nathalie, ik ben er zeker van dat je het goed gedaan hebt!
Microsoft nu. Ik keek vooral uit naar SQL Server 2005. Zelf gebruik ik SQL server regelmatig, en ik jaag me dan ook geregeld op in het verouderde karakter van die software. 5 jaar oud, dus het kan niet anders dat er enorme verbeteringen inzitten. En dat lijkt ook zo te zijn. De hardcore verbeteringen zullen we ongetwijfeld maar merken door er intensief gebruik van te maken, maar op dit moment lijkt het toch allemaal lekker geïntegreerd, gemakkelijk te gebruiken en zeer krachtig. Als de performantie ook nog eens verbeterd is, wat ze toch laten uitschijnen, dan ziet het er helemaal fantastisch uit.
Het event zelf was maar zozolala. Het was op zijn Microsoft’s goed verzorgd, maar er zaten toch wat kantjes aan. Wat me zeer hard stoorde was het zeer slechte karakter van de grafiek die gebruikt werd in de keynote speech en de bind-”videos”. Die was gewoon amateuristisch (toegegeven: de overige presentaties waren grafisch over het algemeen wel in orde). Het Engels van de keynote speaker was ook erbarmelijk en kwam zeer slecht over.
En verder werd er wel tot het extreme de sales tour op gegaan. De superlatieven vlogen om onze oren en alles was wauw en fantastisch.
Dus, gemengde gevoelens. De producten zijn er en hebben zeker potentieel, maar aan de manier van voorstelling kan gesleuteld worden. Een beetje raar, want eigenlijk ben ik van Microsoft beter gewoon (los van de sales praat, die is er altijd). Dus, voor de volgende keer, een deftig marketing/event bureau betrekken, een beetje sleutelen aan de vorm en voorstelling, en we zitten terug op het goede pad.
Als ik SQL Server 2005 zelf eens gebruikt heb schrijf ik misschien wel een verslagje.
Mike Chambers komt samen met Daniel Dura, beide geen onbekende in de flash Community, nog eens naar België. Op de volgende MMUG meeting zullen ze spreken over “the recently released Alpha versions of Flex Builder 2, Flex 2, Flash Player 8.5 and ActionScript 3″. Veelbelovend dus.
De meeting gaat deze keer niet door bij Telenet, maar in het Novotel.
Ik breng waarschijnlijk een (redelijk) nieuwe Franstalige collega mee (ex DAD). Feel free to join!