Bad user experience = bad advertising
Get the basics right. Soms begrijp ik er niets van. Merken/winkels/ketens steken massaal veel geld in reclame, maar slagen er niet in hun consumenten op de vloer een goed gevoel te geven.
Meest recente voorbeeld: de Panos aan het station in Leuven. Zaterdag, het was druk, maar dat is dan ook het meest slechte excuus ooit. De 2 bedienden aan de kassa vielen nog dik mee. Maar daarnaast stonden de 2 broodjessmeerders van dienst. De meisjes die onder de ogen van de klant hun bestellingen klaarmaken en overhandigen. Die het meest directe contact met de klant hebben met andere woorden.
Blijkbaar slagen ze er op de personeelsdienst niet in om deze 2 sleutelposten te bemannen met noemenswaardige figuren.
Om even kort in detail te treden: ze zien er mega onverzorgd uit, smijten alles op uw broodje, snauwen naar de klanten, zijn ongewoon onbeleefd in het algemeen, kijken alsof ze stront aan het scheppen zijn, …
Ik begrijp dat dus niet. Ok, Panos is confectie eten, maar dat impliceert een constante kwaliteit. Een kwaliteit die waarschijnlijk minder uitgesproken is dan een super broodjeszaak, maar je weet in ieder geval wat je mag verwachten (of zou mogen verwachten).
Met andere woorden: ik ga daar dus gewoon niet meer! Ik ben het beu te betalen voor dingen waar ik niet tevreden van ben. Genoeg andere broodjeszaken waar ze me met respect behandelen.
Maar meer nog: ik roep jullie op hetzelfde te doen. Als consument hebben we een belangrijke rol in het aankoopproces (we bestellen, we betalen, we zorgen er voor dat de winkels kunnen bestaan). Als we ons dan ook niet op deze manier gedragen vragen we eigenlijk aan de winkels om ons onrespectvol te behandelen. Het is met andere woorden onze taak om kwaliteit te eisen.
good on you! ik pas deze tactiek al jaren toe. maar ik vraag ook eerst treiterig naar ‘de manager’. of ik noteer, zonder bijkomende uitleg, hun namen. zijn ze nog meer van onder de indruk.
Zij zijn waarschijnlijk net zo gefrustreerd als jij. Als iedereen eens zou stoppen met zo te mierenneuken. Het gaat hier over een broodjeszaak begod.
Da’s dus zever he.
1. Ik ben helemaal niet gefrustreerd, noch verzuurd en de mensen die me kennen zullen dat (hopelijk ) beamen
2. Al was het ne krantenwinkel of ne bakker of wat dan ook
3. Frustratie praat dat voor mij niet goed, integendeel
Als het is omdat ze gefrustreerd zijn dan moeten ze dringend ander werk zoeken of hun werk anders aanpakken me dunkt.
Door het goed te praten in de zin van ze zijn gefrustreerd, of het is maar een broodjeszaak, institutionaliseer je slechte kwaliteit. Ik heb het daar moeilijk mee.
Maar bottom line, dit is niet mijn persoonlijke frustratieblog. Dit postje ging erover dat klantencontact belangrijk is, en dat je er als bedrijf alles aan moet doen om er voor te zorgen dat dit goed verloopt. En blijkbaar falen daar nogal wat bedrijven in (Panos is niet alleen).
Ik ben het volledig met Steven eens. Ik kan al een boek schrijven over alle winkels en dienstvelende bedrijven die menen dat klantenservice niet nodig is.
Om een voorbeeld te geven: Ik kocht onlangs een paar Bluehaven shoenen bij de keten Adelante. Nadat ik ze een tiental keer had gedragen begon het nappa achteraan te scheuren. Ik vind het niet normaal dat een paar schoenen, waar ik toch wel 60 euro voor betaald heb, zo snel stuk gaat. Toen ik met mijn paar terug ging naar de winkel liet men mij echter niet al te vriendelijk verstaan dat de schoenen gescheurd zijn omdat ik ze verkeerd draag???
Het is toch niet omdat het over iets onbenulligs gaat dat een mens zich tevreden moet stellen met slechte kwaliteit en slechte dienstverlening?
dit is waar ik wil bluehavens kopen maar nu ik dit gehoord heb peip ik toch heel wat anders !!
als ze je daar niet goed behandelen onmiddellijk via de website van panos je verhaal doen, ze gaan daar zeker op reageren! Gewoon naar een andere broodjeszaak gaan kan je doen, maar is het niet leuker om te zien dat ze zich aanpassen aan je klachten ?
Nah, choose your battles. Als het ze iets kan schelen zullen ze hier wel terecht komen.
BTW: is verhaaltje van 3 jaar geleden he