RSS: op zoek naar een business model
Vorige week heb ik samen met een collega een interne presentatie gegeven over RSS. De grote vraag die we behandeld hebben is of RSS en nieuw marketing medium kan vormen, of dat het een kannibaliseert op e-mail marketing. Die laatste mogelijkheid is belangrijk voor ons bedrijf, omdat we toch een zeker expertise hebben in email marketing en dan zeker one-to-one communication.
De bevindingen zijn zoals zovaak niet eenduidig. Wel waren we het er over eens dat RSS aan een grote opmars bezig is, en dat we er in de toekomst zeker rekening mee moeten houden.
Een ander onderdeel ging over de zoektoch naar een geschikt business model voor RSS. Als het dan toch voor zijn grote doorbraak staat moeten we er klaar voor zijn en weten waar en hoe we het kunnen inzetten in de marketing communicatiemix.
Toevallig verscheen er een paar dagen later op de RSS sectie van marketingstudies.net een artikel over “The business case for RSS” met daarbij een interessante flowchart. Het doet me plezier dat onze bevindingen bijna volledig in dit model passen.
Over RSS gesproken, ik gebruik sinds enkele weken een nieuwe reader: RSS Bandit. Ik was de vorige, feedreader, een beetje beu. Hij was wat te buggy wat mij betreft. Voor RSS Bandit heb je wel het Microsoft .NET framework nodig.