Vakantietijd, leestijd
Net 2 weken vakantie achter de rug. Eerst een week naar zuid Frankrijk, in de Landes (Seignosse), dan een kleine week aan de Belgische kust.
Op het programma: slapen, lezen, eten en drinken (volgorde van geen belang).
Ik heb in tijden niet meer zoveel gelezen. Best wel boeiende literatuur. Een klein overzichtje (in volgorde van gelezen te hebben).
Ja van Danny Wallace. Danny besloot een jaar lang ja te zeggen op iedere vraag/kans/.. die hij tegen kwam. Ik had het allemaal iets spectaculairder verwacht, maar al bij al een leuk boek. Bij blijft in ieder geval dat je kansen moet grijpen. Dat je je leven in eigen hand hebt. Al was het experiment bedoeld om dat nu net uit handen te geven (geleefd te worden, geen invloed te hebben). Als je besluit kansen te grijpen is dat voor mij toch belangrijke invloed die je zelf uitoefent.
Zwerm van Peter Verhelst. Dit is het eerste fictieboek dat ik in jaaaaaren gelezen heb. En wat voor één! 666 aftellende pagina’s sleuren je in literaire explosie. Ik vond het fantastisch! Geen gemakkelijk boek, het duurt een tijdje voor je de puzzelstukken ziet passen. Zeker voor een niet geoefende lezer als ik. Of je de hele puzzel helemaal gemaakt krijgt, of juist gemaakt krijgt, is maar de vraag. But then again, nodig is dat niet. Een gevaarlijk boek. Een meeslepend boek. Een inspirerend boek. Een verafschuwend boek. De moeite waard.
All marketers are liars van Seth Godin. Hoewel ik zijn blog zeer regelmatig lees had ik nog geen boek van hem gelezen. Een van de betere marketing boeken die ik de laatste jaren gelezen heb. Als marketeer vertel je een verhaal aldus Seth, en het is dat verhaal dat je klanten bindt, dat je klanten overtuigt je producten te kopen. Als je bv iets veel te duur koopt is dat niet erg, omdat je niet het enkel het product koopt, maar ook het verhaal er rond. Je verhaal krijgt vorm door authenticiteit: je moet het uitademen. Ondersteunen in alles. Tip voor Panos: lees dat boek!
Good to Great van Jim Collins. Hij onderzocht de 11 bedrijven uit de fortune 500 lijst over een zeer groot aantal jaren (steekproef van meer dan 1000 bedrijven) die de switch van good naar great gemaakt hadden. Immers, de grootste drempel om een geweldig bedrijf te worden, is een goed bedrijf te blijven. Maar Jim (en zijn team) onderzocht dat (oa) cijfermatig. Een geweldig bedrijf is een bedrijf dat het 15 jaar lang 3 keer zo goed doet als het marktgemiddelde van vergelijkbare bedrijven. Bovendien is het beperkt tot de bedrijven die de switch maken, die dus over gaan van een “normale” periode naar een fantastische periode. Ze vinden een aantal kenmerken waaraan al die bedrijven aan voldoen. Het is een gids naar excellentie. Voor mij is het een boek van focus. Geen blinde “alles moet wijken” focus, maar een gezonde doelgerichte focus. Zeer interessant en inspirerend.
Who moved my cheese van Spenser Johnson. Eindelijk heb ik dit gelezen. Het is een zeer dun boekje waar je zo door zit, maar echt de moeite waard. Het gaat over verandering en hoe er mee om te gaan. Het gaat erover hoe je verandering kan aangrijpen als iets constructief. Ik ken alvast iemand aan wie ik het cadeau ga doen
Ondertussen was ik terug van Frankrijk en door mijn voorraad boeken heen. Tripje naar de Standaard en de Fnac zorgde voor een nieuwe voorraad. Ondertussen ook nog wat DVD’s gekocht. Boeken & DVD’s .. yep ik koop nog media!
Free price inside, eveneens van Seth Godin. All marketers are liars heeft me zodanig geïnspireerd dat ik er wel een tweede boek van lustte. Free price inside gaat over die verborgen kansen om je producten beter te maken. Iedereen kan het, je moet er enkel voor open staan en er moeite voor doen. Producten beter maken is een beter manier van marketing dan miljoenen aan reclame spenderen. Maar bovenal is het een boek over die veranderingen waar te maken. Het is een boek over effectiviteit. Het leert je hoe je zoiets moet aanpakken, hoe je het verkocht krijgt.
Klanten zijn eigenlijk net mensen van Jos Burgers. Het bundelt 33 columns die eerder in de Nederlands media verschenen. Columns over klantgerichtheid. Een vlot en gemakkelijk boekje waar toch wat uit te leren valt. De klant is koning. Hij zorgt er voor dat wij kunnen werken. Dat wil niet zeggen dat je je moet laten misbruiken uiteraard, maar wel dat je je klanten moet behandelen met het respect dat ze verdienen.
Freakonomics van Steven Levitt en Stephen Dubner. Steven Levitt is een bejubelde Amerikaanse econoom die de dingen op een vaak onconventionele manier benaderd. Zo heeft hij de spectaculaire daling van de criminaliteit midden jaren 90 kunnen linken aan de legalisering van abortus een paar decennia voordien. Freakonomics, omdat ze het in Amerika een rare vorm van Economie vinden. En ze noemen het economie omdat er op basis van cijfergegevens gewerkt wordt. Wij zouden het volgens mij gewoon sociologie noemen. Het boek deed me dan eigenlijk ook wel wat terug denken aan mijn studie pol&soc. De vakken sociologie, samenleving en onderzoeksmethoden meer bepaald. Leuk om er nog eens aan terug te denken al ben ik blij dat ik niet moet onderlijnen of vanbuiten leren
Naked conversations van Robert Scoble en Shel Israel. Hier ben ik nog in bezig, dus kan er nog niet zoveel van zeggen. Maar Scoble is die blogger die Microsoft in de blogoshere geholpen heeft, al werkt hij er nu recentelijk niet meer. Het is dan ook een boek over blogs en het gaat zo te zien redelijk breed.
Verder nog op de plank: iCon, een boek over Steve Jobs.
Net gelezen op de blog van Bert van Wassenhoven dat ik blijkbaar niet de enige ben die bijleest op vakantie. The long tail staat inderdaad ook nog op mijn to-read lijstje.