RSS is going mainstream
We kunnen er niet buiten, overal waar we kijken zien we RSS oppoppen. Rebecca Lieb schreef een paar dagen geleden een artikel voor Clickz waar ze de eerste reële marketinggebruiken even toelicht.
- couponing: en dit schijnt serieus hot te zijn in de states! Het komt er op neer dat je kortingsbons via je rss lezer binnentrekt. Er zijn ook gebrande couponlezers of zelfs bars voor in je browser. Daarnaast kunnen de feeds ook gebruikt worden ter integratie in andermans websites
- affiliate marketing: waarmee je ineens intekent op een netwerk en zo dus meewerkt aan een (content) integratie op grotere schaal
- PR: verschillende grote bedrijven sturen oa al persberichten uit via RSS
- Classifieds: de zoekertje dus. Waar the hell blijft e-bay?? Ze zijn hier dus serieus de boot aan het missen en hadden op dit vlak een echte voortrekkersrol kunnen spelen. Het is zelfs al zo erg gesteld dat er 3th party solutions zijn die e-bay via rss aanbieden
- ..
Dit artikel kadert goed in het licht van het RSS business model waar ik een tijdje geleden over sprak.
Het zal wel afwachten zijn hoe ze geïntegreerd worden, want niet elke RSS-provider houdt zich strikt aan de standaards en flanst er gewoon iets op om bezoekers te trekken.
Zoals Michiel Vuijlstecke (sorry voor de typo, Michiel) op http://blog.zog.org aanhaalde: hoe erg worden bezoekers aangetrokken als de url in de feed langer is dan de titel of de uitleg bij een item?
RSS wordt zowaar de email/newsletter van de toekomst, mits er zorg voor gedragen wordt. Zowel qua kwaliteit, als qua betrouwbaarheid.
Ik heb daar eerlijk gezegd geen schrik voor .. ik ben eerder verbaasd dat rss al redelijk gestandaardiseerd is! Vergelijk het met andere technologieën: daar wordt er meestal van een wildgroei gewerkt naar een semi-standaard en dan naar een standaard. RSS is imho begonnen als semi-standaard!
En wat die aantrekkelijkheid van de url betreft: het is meer en meer de trend dat dat meta-informatie wordt. Een site geeft via een link tag aan dat hij een feed heeft, en je browser geeft je de mogelijkheid te subscriben .. dit gebeurt nu al he!
Volgens mij gaan we meer en meer evolueren naar integrated channels, waar we van de website als centraal medium vertrekken en dan een paar poten naar andere kanalen hebben: rss, mobile, .. volledig geïntegreerd en transparant voor de gebruiker.
Nu veel gaat inderdaad afhangen van een paar strategische beslissingen van "de groten", maar als Microsoft slim is gaan ze verder op de semi-standaard en proberen ze deze te consolideren. Anders is het aan de community om hier op in te gaan.
Heb ik al gezegd dat 2006 volgens mij het jaar van dé integratie wordt?