De eerder aangekondigde test is schitterend gelukt. De proof of the pudding ..
Dit betekent voor ons dus zeker een stap in de goede richting wat SEO voor (full) flash sites betreft.
Het idee bij de database ge-publish-de website is dus als volgt:
- iedere content pagina wordt via scripting aangemaakt on runtime (via parameters in de url of whatever). De meta tags worden alvast goed gezet, en de div die gebruikt zal worden om de flash in te laden bevat alle content die je ook dynamisch in de flash zal laden.
- De parameters die aangeven over welke concrete content het gaat worden aan de flash doorgegeven
- De flash gebruikt deze parameters om zijn content binnen te trekken via een datasource (xml, flash remoting, loadvars, …) en toont deze aan de gebruiker.
- Als de gebruiker verder navigeert in de flash site, dan blijft hij in de flash omgeving.
- Het verhaal tot nu toe is eigenlijk ook zonder FlashObject perfect mogelijk. Het enige verschil is dat je in de div uit puntje 1 ook kunt (moet) crosslinken naar de verschillende (gescripte) entry pages. Google kan deze links vinden en ze dus allen indexeren. Dit is hetgeen waarop de theorie van de ge-scripte entry page tot voor kort vast liep. Wilde je deze techniek toepassen, dan moest je zorgen voor een alternatieve navigatie, en als je je flashsite wilt promoten of afdwingen is dat niet de meest optimale manier. Want ofwel maak je een versie beschikbaar die je eigenlijk niet wilt communiceren en gebruikt als lapmiddel, ofwel gebruik je technieken om Google om de tuin te leiden. En zoals we allemaal weten is dat laatste niet echt een goed idee
Dus, de theorie is simpel, en achteraf bekeken ook een beetje voor de hand liggend, maar toch kan dit een kleine (r)evolutie betekenen in het flash landschap. Ik zal er in ieder geval aan meewerken, en zodra we ons eerste voorbeeld online hebben een linkje posten (coming soon).
FlashObject heeft een aantal bijkomende voordelen:
- het is gemakkelijk om te implementeren
- je kunt het gebruiken om flash versies te checken
- GET-variabelen kunnen zeer eenvoudig worden opgevangen
- Je HTML code zal weer valideren
- …
EN, absoluut, last but not least: het lost het probleem van de IE patch ook nog eens op. Een aantal onder jullie zullen het ongetwijfeld wel weten of al gemerkt hebben: Microsoft heeft een patch voor Explorer gelanceerd die de integratie van oa flash content in de weg staat (lees erover: Microsoft, Adobe, news.com, …). Om een lang verhaal kort te maken, ze hebben de rechtzaak rond een patent verloren dat de integratie van plugins on runtime verbiedt. Om zulke plugins te gebruiken moet je eerst een keer klikken op de content. Behoorlijk vervelend. Maar FlashObject zorgt er voor dat dat niet meer nodig is!
Ja ik weet het, ik moet de header van deze site ook nog overzetten
Serge wist me te vertellen dat Digimedia gehacked is. Zoals je op onderstaand screenshot kan zien.
Bij ons op het werk zijn we aan het testen wat FlashObject kan betekenen voor SEO. Vandaar dat mij vriendelijk verzocht werd om te linken naar de testpagina: http://www.thesedays.com/test/. Google moet deze pagina immers oppikken.
Als de test lukt zal ik de bevindingen hier zeker posten. Dat is dan de payback voor deze crap
Op de testpagina kan je trouwens een voorbeeld vinden van onze Video Tones. Hiermee hebben we oa een prijs gewonnen bij de future marketing awards. De videotones zijn nog steeds te downloaden op de website van Club Nokia.
Het moet gezegd zijn: de Belgen zijn niet al te verlekkerd op Nederlands bier, en Heineken spant ongetwijfeld de kroon wat kutbieren betreft, maar ze kennen daar verdommen iets van Marketing.
Het tapvat is weer op tournee. Vorige keer kon je een hoogst persoonlijke e-card versturen. Je gaf een locatie in, en met behulp van Google images search werden er foto’s van die locatie gezocht waar je vervolgens een compositie mee kon maken.
Bij de nieuwste actie wordt Google maps gebruikt. Je moet een locatie vinden op de wereldkaart. Je zoektocht wordt gestuurd door radiosignalen die afhankelijk van je beweging sterker of minder sterk worden. Je kan de website hier vinden.
(Klein slordigheidje: als je wilt spelen zal je op de skip intro knop moeten kilkken. Doe je dat niet, dan zijn de verdere buttons niet klikbaar.)
Beide acties zijn schitterend geïntegreerd uitgewerkt door Qi interactief. Een Nederlands Agency dat we nog in de gaten moeten houden!
Post below is in English. If you don’t understand Dutch, you finally can read something on this blog
Onderstaande post heb ik in het engels geschreven omdat ik hem gepubliceerd heb op onze These Days blog.
Het gaat over de Europese commissie vs Microsoft (ivm Vista), over Software convergentie en bedrijfsgroei (of tenminste, de beperkingen van groei).
(more…)
For some reasons ben ik de laatste tijd nogal geïnteresseerd in de beurs. Dat een aantal van mijn collega’s in Apple geïnvesteerd hebben, en zwaar op hun bek aan het gaan zijn (“wacht maar”) heeft er natuurlijk mee te maken. Maar ook dat ik het beursspel meer en meer begin te begrijpen en er dus ook de fun van begin in te zien.
Vanaf volgende week maandag begint de beleggers competitie, een fictief beursspel georganiseerd door Roularta. Deze week was het test week, en op een paar dagen tijd heb ik toch al een 1000 euro winst kunnen boeken. Gisteren stond ik op de 232e plaats, toch niet slecht voor iemand die nog nooit iets met de beurs gedaan had. Vanaf maandag worden de tellers terug op nul gezet.
De website staat jammer genoeg niet volledig op punt. Dat resulteert in schoonheidsfoutjes, geen zeer volledig overzicht, af en toe niet functioneren van de login en bovenal vaak een zeer trage response. Hopelijk wordt hier nog iets aan gedaan de komende dagen.
Het wedstrijdconcept is simpel: wie op 2 juni het meeste geld verdient heeft wint. Je krijgt een fictief bedrag van 100.000 € waar je je ding mee kan doen. Ik maak me echter geen illusies: ik ben geen professional en heb niet het inzicht en de tijd om hier zeer goed op te scoren. Maar als kennismaking met de beurs kan het wel tellen. Wel denk ik met enkele collega’s een interne competitie op te starten.
Nu we toch over de beurs bezig zijn, Google is pas begonnen met Google finance. Een website die schitterend gebruik maakt van AJAX en flash, en de combinatie tussen beide. Check it out op het dalende aandeel van Apple bijvoorbeeld
Zonder te veel woorden
Die laatste heb ik zelfs als mijn startpagina ingesteld. In ware web 2.0 (boring) stijl kan je de pagina zelf configureren. Je kan bv een sectie toevoegen waar je het actuele nieuws filtert op een paar zoekwoorden, zeer handig.
Voor het eerst sinds jaren heb ik het gevoel dat ik toch weer een beetje het nieuws aan het volgen ben.
Eentje om in de gaten te houden: onze eigenste These Days blog.
Gisteren naar Depeche Mode gaan zien in Parijs. Wauw! Fantastische muziek, fantastische show. Op Werchter ga ik zeker opnieuw kijken.
Over Consumer-generated media (CGM) gesproken trouwens. De footage die op zo’n festival geschoten wordt (via gsm, fototoestel, camcorder, ..) is ook wel immens. Eigenlijk wordt daar toch weinig mee gedaan, en dat is ergens wel jammer. En dan heb ik het niet zozeer over een nieuwe vorm van bootleg materiaal, maar wel over het herbeleven van geweldige gebeurtenissen en voedsel voor de fans.
Het zou wel leuk zijn een website waar zulk materiaal verzameld wordt. Of nog plezanter en imposanter: een optreden reconstrueren aan de hand van CGM materiaal. Opnieuw een gat in de markt en te weinig tijd om er munt uit te slaan