Na al dat gezwets over Web 2.0, mag ik u voorstellen: TV 2.0.
TV 2.0 is voor mij dé manier van televisiemaken van de toekomst. De content staat centraal, en de manier van distributie is irrelevant. De toeschouwer wordt een pelgrim, en hem bereiken de uitdaging.
Natuurlijk speelt internet een grote rol, een niet te onderschatten rol, maar ook een niet altijd voor de hand liggende rol. Niets is gemakkelijker dan alle content op het internet duwen, maar tegelijkertijd blijkt het niet zo evident te zijn. Dat komt natuurlijk omdat er met een aantal factoren rekening gehouden moet worden: inkomstenmodellen, rechten, bandbreedte, bereik, lack of prime-time, ..
Maar alle respect voor initiatieven die het wel doen, zoals VTM dat al jaar en dag zijn nieuws integraal online zet, en het nu ook, in ware TV 2.0 traditie, aanbiedt op PSP.
VTM kan zijn nieuws zonder veel problemen (gratis) online zetten: ze zijn eigenaar van de content. Ondanks dat het een commerciële zender is hoeft het ook niet te vloeken met hun business model. Omdat het op relatief kleine schaal is (één programma, niet heel de zender), voor een nieuwsprogramma dan nog zijn de inkomstenverliezen miniem, terwijl de winst op het vlak van imago oneindig is.
Maar het kan natuurlijk nog straffer. Ik had het in mijn 2e regel namelijk over televisie maken, en niet verspreiden; bewust!
Een echt TV 2.0 programma houdt namelijk rekening met zijn kanalen.
Laat het nu toeval zijn dat we bij onze Nederlands buren en vrienden een zeer goed voorbeeld van een TV 2.0 programma hebben: Mooi weer de Leeuw met, inderdaad, Paul de Leeuw. Mooi weer de Leeuw wordt niet alleen integraal uitgezonden via Internet (ik denk zelfs simultaan als het op tv verschijnt), allé afleveringen zijn raadpleegbaar in het archief. Maar er is meer, en dat maakt het bijzonder, als het programma op tv gedaan is dan loopt het nog een half uur verder via internet! Is dat niet fantastisch? Is dit geen teken van durf, maar ook van inzicht. Inzicht dat je publiek meer is dan de mensen die je toevallig op een bepaald tijdstip rond de buis weet te kluisteren. Durf, niet het minst van de zender, dat je de concurrentie met jezelf aangaat. Dat je geen schrik hebt je publiek te verliezen, maar daarentegen inziet dat paternalistisch de avond voorkauwen een korte termijn oplossing is en vooral een gebrek aan strategisch inzicht is.
Wil je eens een TV 2.0 programma uitproberen. Kijk dan zeker naar de Mooi weer de Leeuw uitzending waar Robbie Williams op bezoek is (en ook K3 for what it’s worth). Zeg nu zelf, is deze uitzending nu niet te fantastisch om te moeten missen omdat je op dat moment toevallig geen tv aan het kijken was?