Update: what’s going on with my life (part zillion)

Steven | Random Thoughts | Tuesday, 20 June 2006

Het is inderdaad een tijdje geleden dat ik nog geblogd heb. Echt te weinig tijd de afgelopen weken/maanden. Vandaag een dagje verlof, dus dan kan dit postje nog net (naast de quality time die ik thuis beloofd heb ;) )

Daarom een korte update, zonder te veel woorden.
(more…)

Ncognito

Steven | marketing, advertising & campaigns | Tuesday, 30 May 2006

Wie is deze bekende Vlaming?

Zelfcensuur (uit een frisse bek)

Steven | marketing, advertising & campaigns | Sunday, 14 May 2006

What’s wrong with you people?

Frisk start een nieuwe internationale reclame campagne. Een redelijk sterke en met zeer veel potentieel volgens mij. De hele communicatie is opgehangen rond het idee “zeg wat je wilt”. Flap het er uit! Officieel: “don’t be afraid to open your mouth”.

Achterliggend idee: met Frisk wordt je net dat tikkeltje stoutmoediger en zeg je gewoon wat er op je lever ligt.

De campagne wordt gesteund door enkele uitspraken: “nice wig”, “are those fake Linda”, “I’m still a virgin” .. you get the picture. Deze uitspraken zal je ongetwijfeld nog tegenkomen in de klassieke media.

Nu leent de campagne zich er natuurlijk perfect toe de consumenten mee te betrekken, en dat is ook effectief zo gebeurd. Via de website kan je je eigen quotes toevoegen en stemmen op de quotes die je zelf goed vindt.

Maar wat zien we? Hoewel de boodschap duidelijk is, zeg wat je wilt, krijg je haast allemaal eenheidsworst en gatlikkerij: frisk me dit, frisk me dat, no frisk no live, frisse mond, don’t freak just frisk … Het lijkt wel alsof er gevraagd is een nieuwe baseline te verzinnen.

Nochtans is de opdracht zeer duidelijk

Wij van FRISK® houden van straffe meningen. Vooral als die uit een frisse mond komen. Lekker dwars. Durf jij te zeggen wat iedereen wel eens stiekem denkt? Dan komt jouw scherpe quote op de website. En straks misschien ook op een supergrote billboard.

Vandaar deze oproep:

  • ga naar de site
  • stem alle frisk-stroop-rond-de-mond-smeer-quotes eruit
  • voeg je eigen gedurfde en grappige quote toe (hoeft niks met frisk te maken hebben, wel met eerlijkheid en ongeremdheid)

En verdorie: spread the message! Wees creatief. Nu heb je de kans om bij een merk betrokken te worden: gaaas geven dus.

Onder de motorkap

Steven | Random Thoughts | Saturday, 13 May 2006

Zojuist nog een paar technische aanpassingen gedaan aan deze blog

  • De header wordt nu ook ingeladen via SWFobject
  • Ik heb Nedstat (nu Webstats4U) keihard buitengesjot. Om een aantal redenen. Belangrijkste reden zijn dat nedstat popups gaf en niet perfect meet. Welkom Site-meter, hopelijk ben je beter
  • Mijn RSS feed laat ik nu via feedburner gaan. Dan ga ik eindelijk resultaten hebben over het gebruik van mijn feed, want nu was het koffiedik kijken. Don’t worry, je moet je subscription niet aanpassen, de oude url heb ik laten redirecten naar feedburner.

Blog Marketing – Nokia’s N91

Steven | marketing, advertising & campaigns | Saturday, 13 May 2006

Blog Marketing. Er wordt veel over gezegd en gezeverd, nog weinig rond gedaan. Tenminste in België en op redelijke schaal. Fanta (of beter Ogilvy) stond er een tijdje geleden met Fanta World, en toen was het weer stil.

Nokia volgt met een iets waardevoller product. Ja ik ben laat in mijn berichtgeving, de actie is van een poosje terug, maar ik wilde er toch nog wat over schrijven. Ik ga echt meer aandacht moeten besteden aan mijn blogje.

Nokia dus. Ongeveer een maand geleden kregen een aantal doelgroep bloggers in avant première ieder een Nokia N91, het vlaggenschip van de recente N-series, toegestuurd. De bedoeling: een objectief verslag schrijven over het toestel en zijn mogelijkheden. En mogelijkheden zijn er heel wat. Ik ga ze hier niet herhalen, dat hebben die andere bloggers al lekker gedaan, maar een van de kern features is alvast dat het ding een perfecte muziekspeler is. Met een grote harde schijf en een duurzame batterij. Convergentie maar weer

De bloggers mochten het toestel naderhand uiteraard gewoon houden.

Er was een uitzondering. Eén blogger werd gevraagd zijn toestel te verkopen op e-bay. Dit werd niet echt gecommuniceerd waardoor het leek dat een van de testpersonen gewoon zijn toestel van de hand deed in plaats van het te bespreken. De reacties logen er dan ook niet om. Telkens als ik er iemand over aansprak was de eerste reactie: “ja, er is al iemand die zijn toestel op e-bay gezet heeft”. Yes! Het blijft marketing he :)

Al bij al was de actie een groot succes en werd er heel wat over en weer geschreven. Hetgeen we eruit kunnen leren is klassiek en bevestigd het potentieel van zulke acties: zorg voor je early adopters, ze zijn over het algemeen al zeer gepassioneerd en gemotiveerd. Beloon ze en motiveer ze. Maak ze brand-advocates (fans van het merk) en zie dat als het even kan ze zich in de positie bevinden om opinion leaders te worden (vandaar de keuze voor bloggers). De theorie van Innovation Diffusion dus.

These Days coördineerde de actie, en ongeveer alle acties kan je vinden via de comments op deze blog post.

Sterkte aan Tom ..

Steven | Random Thoughts | Saturday, 13 May 2006

Die ze met zijn klikken en klakken overhoop gereden hebben in Gent. Het komt allemaal wel weer goed, maar het zal zijn tijd nodig hebben. Gelukkig!
Het was in ieder geval verschieten, maar ongetwijfeld voor hem nog meer.

Check zijn blog en wens hem beterschap.

Iedereen golft

Steven | Random Thoughts | Monday, 01 May 2006

Gisteren gaan golfen. Allez, het is te zeggen, een initiatie gehad. Het was namelijk golf ontdekkingsdag. Dus trok ik om 14 u naar de golf in Hasselt (my hometown waar ik al lang niet meer woon).
Het was alvast plezierig om 2 vrienden terug te zien, Michael en Pieter-Jan. Samen hebben we er het beste van gemaakt, en hadden we nog een toffe babbel achteraf.

Was het iets voor mij? Wel het was in ieder geval een prettige kennismaking. Veel doe je niet echt op zo’n dag, met name een wedstrijdje putten en nadien vollenbak balletjes slaan op het oefenterrein (ik ben de fancy naam vergeten). Eigenlijk ging dat redelijk goed, alleen zat er geen regelmaat in. Ook richten ging nog een beetje moeilijk. Het is in ieder geval prettig een goede bal te slaan, en frustrerend als je een paar kutballen op rij slaat.

De mensen van de golf deden in ieder geval hun best om de vooroordelen te counteren. “Hoor ik daar moe .. volgens sommige mensen is golf nochtans geen sport”. Grappig en charmant.

Ik zou graag wel een beetje verder proberen voor ik echt kan zeggen of het me ligt. Een oefenwedstrijd ofzo, ik weet het niet. We zien wel wat er uit rolt. Wie wilt me les geven? ;-)

Kunstbende

Steven | multimedia | Monday, 01 May 2006

(first appeared @ These Days Blog – hence the English)

Kunstbende

Last Saturday I went to “de Warande” in Turnhout. It was the final of Kunstbende, a contest for youngsters in different categories. I was member of the jury in the category “new media”, together with Astrid Wittebolle (a new media writer, known from de Morgen and Stu Bru back in the days), Angelo Vermeulen (new media artist) and Benjamien Lycke (winner last year). It was wonderful to meet these people, and we had some very interesting chats about new media in general.

It was amazing to see the passion and energy in these young people. They really stood up for what they were doing. I’m convinced a lot of the talent that was shown will develop in the next couple of year, we’ll hear from them!

Although it was clear the new media category itself was some kind of an outsider in the competition. Quite a pity. It was clear because there weren’t that much inscriptions in the category, there wasn’t that much audience and the overall quality of the work was a bit lower then the other categories. We figured out it was due to some reasons:

  • The category is almost automatically narrowed down to websites. This is not a specification, but for some reasons only websites are subscribed. This might be a communication problem. People have to know all multi media/new media experiments are more then welcome
  • It might be a self perception problem. The competitors in new media don’t seem to see themselves as artists, and therefore are less eager to compete.

Anyway, I hope the category will evolve in the future because I know there is a lot of potential in nowadays youth in new media as well.

But off course it wasn’t all bad, in fact it wasn’t bad at all. I was just a little bit disappointed in the attendance in the category, but we all know it’s an evolving story.

So, who did we choose as winners (you can see the list of competitors here)

3/ A message to Everyone by Tom Swinnen (pity he wasn’t there to defend his work)
2/ Het gedachtenbordeel by Simon and Wim
1/ Life is not a fairy tale by Carine Yu. She worked out a complete interactive fairy tale, completely animated and illustrated. We thought she was the best all-round candidate, making best use of the medium internet. By the way, whatever you try, the tale will and bad, like real life according to Carine. I guess she was wrong this time.

A big hurray to all winners, and a big thank you to all competitors. It was a very interesting day and nothing but respect to Villanella for organizing such a fabulous event.

SwfObject – formerly known as FlashObject (III)

Steven | multimedia | Thursday, 27 April 2006

Ja hoor, ook hier legal issues.

“SWFObject is the SWF embed script formerly known as FlashObject. The name was changed due to legal / trademark reasons. For more information, see this post.”

Potéto, potàto, het blijft een fantastisch script.

Nieuwe campagnes

Steven | marketing, advertising & campaigns | Thursday, 20 April 2006

Deze week hebben we bij These Days 2 nieuwe campagnes gelanceerd voor de VUM.

De eerste is een online ondersteuning voor de boekenspaaractie die vanaf zaterdag 29 april bij de Standaard zal lopen. Deze keer zijn het trillers die je kunt sparen, en we hebben de spanning in de website proberen door te trekken en er een interactief raadsel van gemaakt. Het eerste boek is ontvoerd en je wordt uitgenodigd de locatie te ontdekken. Slaag je hier in, dan maak je kans alle boeken te winnen. Check it out! Persoonlijk vind ik deze campagne site bijzonder goed gelukt. Ik ben er best wel trots op.

Het tweede project is een campagne voor Spotter. Je wordt ontvangen door Marijn het everzwijn (Xavier in het Frans) die in een vakantiebungalow hangt. Door Marijn te verwennen kan je een jaar lang het gebruik van een echte chalet in de Ardennen winnen. Een leuke en originele hoofdprijs dus. Maar let op, niet met alles doe je Marijn een plezier ;)