Roularta iDTV congres, addendum
Voor een uitstekend verslag van (voornamelijk) het debat op het einde van de seminariedag, zie de Digimedia website.
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
« Aug | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Voor een uitstekend verslag van (voornamelijk) het debat op het einde van de seminariedag, zie de Digimedia website.
Gisteren naar het “2e iDTV Congres: de impact van iDTV op de advertentiemarkt” geweest, georganiseerd door Roularta.
Was het interessant? Wel het viel mee. Een van de focussen lag alvast op het timeshifting verhaal en aansluitend de gevolgen voor de 30 seconden spot.
De nieuwe technologie maakt het mogelijk dat mensen meer controle krijgen over hetgeen ze te zien krijgen op hun toestel. Op een aantal manieren:
- Vanuit een pool kan de gebruiker kiezen wat hij wil zien, televisieprogramma’s op andere tijdstippen bv. Aangeboden door de zenders. Dit is dus de VOD, of Video On Demand.
- Via een PVR (Personal Video Recorder) of harddisk recorder wordt het zeer eenvoudig om programma’s op te nemen, te indexeren en gecontroleerd te bekijken. Het is dus ook mogelijk naar een programma te kijken terwijl het nog aan het opnemen is. Op die manier kan je bv tijd inhalen door de reclame weg te skippen terwijl je het programma wel in zijn normale uitzendblok volgt .. je kijkt alleen een beetje later. Dit is wat er klassiek vaak verstaan wordt onder timeshifting.
Natuurlijk al de kijker meer controle krijgt, kan hij ook beter beslissen welke dingen hij niet wil zien, zoals reclame. Dit is een concrete vrees voor adverteerders.
Anderzijds, door bestaande spots een digitaal en interactief luik te geven kan een klassieke 30 seconden spot gemakkelijk uitgetrokken worden tot een experience van een paar minuten. De tijd die de gebruiker in je (branded) omgeving blijft hangen. Er werd wel benadrukt dat het een gevoelig evenwicht was. Je kan gemakkelijk de “klik” intenties van de gebruikers ondermijnen door junk aan te bieden, je moet de mensen ook werkelijk iets waardevol aanbieden, en je moet zorgen voor een duidelijke en specifieke cta (“extra video interview” bv, ipv “meer”). Deze theorie is vooral gebaseerd uit praktijkstudies uit de UK.
Er blijft in ieder geval nog een zeker wantrouwen, ongetwijfeld gevoed door onzekerheid. Via een interactieve sms poll, georganiseerd door Paratel, werd er gevraagd of de aanwezigen adverteren op iDTV een opportunity dan wel een threat vonden. Bij het begin van het congres vond maar liefst 90% van de deelnemers dat het een opportunity was. Op het einde van het congres was die nog maar een 70%! Natuurlijk zijn er meer factoren om dit te verklaren (sociaal wenselijk, setting, aantal deelname in het begin vooral door technologie freaks, ..) maar toch blijft het frappant.
De klassieke adverteerder/marketeer blijft volgens mij nog te zwaar vasthouden aan de klassieke advertentievormen (zoals de 30′ spot). Ik heb gisteren veel te weinig gehoord: misschien moeten we die formule op zich wel eens kritisch herevalueren! Misschien moeten we andere formaten en methoden bedenken. Vrees niet beste collega’s, met jullie gemeenschappelijk masterbrain gaan we zeker een oplossing vinden.
Creativiteit en durf moeten centraal staan in een toekomstig efficiënte communicatiestrategie. Wie durft er eerst?
Ik ga hier later, als ik wat meer tijd heb, nog wat schrijven in het verlengde van de presentatie van Jo Caudron van theOriginals.
Ik heb de Captcha plugin voor Nucleus geïnstalleerd. Omdat je karakters op een image moet herkennen voor je een comment kan toevoegen worden spambots geïmmobiliseerd. Mijn talloze (*hum*) bezoekers kunnen dus weer naar hartelust interageren!
Sinds vorige week heeft Belgacom dan toch een overeenkomst kunnen sluiten met de Vlaamse Media Maatschappij. Dat betekent dat VTM, KANAALTWEE en JIMtv nu ook op hun platform aanwezig zijn. Een van hun serieuze nadelen, in Vlaanderen, wordt hiermee te niet gedaan.
Tot het einde van het jaar heeft Belgacom trouwens een superpromotie waarbij je zowat alles gratis krijgt, inclusief een nieuwe ADSL modem.
Ik ben enorm benieuwd wat deze recente evoluties zullen betekenen naar bereik toe!
Ik vermoed dat een volgende communicatiestap zal zijn dat Belgacom.tv geprofileerd zal worden als daadwerkelijk alternatief voor de kabelboer.
Ondertussen in Mechelen kende Telenet zijn introductie op de beurs. Ondanks de hype vanmorgen sloot het aandeel af met een klein verlies.
Wegens een overvloed aan comment-spam heb ik de comment functie tijdelijk uitgeschakeld, tot ik een oplossing geïnstalleerd heb.
BTW: Ik ben net terug van een weekje Portugal, vandaar de lage post-frequentie
Update: ik probeer het toch maar weer eventjes dan zie ik vanzelf wel of de spambots gestopt zijn. Dit in afwachting van een duurzame oplossing.
Update2: bad idea dus :/
Het aandeel van RSS in het nieuwe Vista besturingssysteem van Microsoft hing al een tijdje in de lucht. Op de keynote speech van PDC heeft Bill Gates het over RSS als de methode om business applicaties met elkaar te koppelen. Dat wat iedereen al min of meer vermoedde krijgt hiermee een duidelijkere vorm.
Nieuw in MSN Messenger: een geïntegreerde service die het mogelijk maakt RSS feeds in Messenger op te nemen. Via het tabblad RSS kan je gewoon je eigen feeds toevoegen en deze worden in de tab weergegeven.
Een mini-rss lezer dus.
Kunnen we dit zien als een verborgen boodschap dat RSS door Microsoft serieus genomen wordt en dat integratie belangrijk wordt, of is dit gewoon een spielerei van de Messenger Crew? Eerder werd al aangekondigd dat in Microsofts nieuwe besturingssysteem (Vista) RSS in de kernel zal worden opgenomen. Voor mij is dit een teken dat er gefocussed zal worden op (externe) services en dat integratie, oa via RSS, een zeer belangrijk onderdeel zal uitmaken van de nieuwe strategie.
Dat de rampen coördinatie wat betreft Katrina zelf een ramp was wordt meer en meer duidelijk. Power to the people maar weer dus, en deze keer komt er hulp vanuit onverwachte hoek. Google gebruikt zijn technologie om de schaarse en wijd verspreide informatie te bundelen. Op de website http://www.scipionus.com/ kunnen bezoekers zelf informatie (in de vorm van tags) achterlaten betreffende de toestand van het gebied in kwestie. De informatie kan gaan van zeer feitelijk (straat x en y zijn niet toegankelijk) tot zeer persoonlijk en emotioneel (DOSSETT OR COX PLEASE CONTACT JODY 214-893-6450 WE ARE WORRIED WE LOVE YOU PLEASE CALL). Wat de tag “10 om te zien” in de buurt van Panama City staat te doen blijft tot op heden een raadsel.
Clijsters heeft net haar eerste Grand Slam zegen behaald! De US Open.
In twee sets: 6-3 en 6-1
Ik ben nooit een echte tenniskenner geweest, maar ik vind het een fantastische sport. Eerder dan het sportieve kick ik op het mentale. De evolutie van zo’n tennismatch is een mentale rollercoaster. Je ziet hoe arrogante agressie leidt tot nonchalant spel en fouten. Je merkt hoe een gezonde agressie gefundeerd op een stevig zelfvertrouwen en voorzien van een zekere rust een killercombinatie is die het ene punt na het andere oplevert. Je hebt de rol van de underdog, de rol van de winnaar, de favoriet, de geblesseerde .. Mentale spelletjes die moeten leiden tot een overwicht op de tegenspeler, maar soms gewoon anders uitdraaien. De rol van de druk, die zowel positieve als negatieve invloed kan uitoefenen. De ace als statement.
Tennis is gewoon het echte leven, gebald in een wedstrijd van in dit geval een uur. De mentale sterkste wint.
Sinds een tijdje bestaat er een overkoepelende website die opleidingen voor volwassenen bundelt: http://www.wordwatjewil.be. Grappig, gezien de materie dat http://www.wordtwatjewil.be ook blijkt te werken. http://www.worstwatjewil.be is toch wel een gemiste kans