Roularta iDTV congres
Gisteren naar het “2e iDTV Congres: de impact van iDTV op de advertentiemarkt” geweest, georganiseerd door Roularta.
Was het interessant? Wel het viel mee. Een van de focussen lag alvast op het timeshifting verhaal en aansluitend de gevolgen voor de 30 seconden spot.
De nieuwe technologie maakt het mogelijk dat mensen meer controle krijgen over hetgeen ze te zien krijgen op hun toestel. Op een aantal manieren:
- Vanuit een pool kan de gebruiker kiezen wat hij wil zien, televisieprogramma’s op andere tijdstippen bv. Aangeboden door de zenders. Dit is dus de VOD, of Video On Demand.
- Via een PVR (Personal Video Recorder) of harddisk recorder wordt het zeer eenvoudig om programma’s op te nemen, te indexeren en gecontroleerd te bekijken. Het is dus ook mogelijk naar een programma te kijken terwijl het nog aan het opnemen is. Op die manier kan je bv tijd inhalen door de reclame weg te skippen terwijl je het programma wel in zijn normale uitzendblok volgt .. je kijkt alleen een beetje later. Dit is wat er klassiek vaak verstaan wordt onder timeshifting.
Natuurlijk al de kijker meer controle krijgt, kan hij ook beter beslissen welke dingen hij niet wil zien, zoals reclame. Dit is een concrete vrees voor adverteerders.
Anderzijds, door bestaande spots een digitaal en interactief luik te geven kan een klassieke 30 seconden spot gemakkelijk uitgetrokken worden tot een experience van een paar minuten. De tijd die de gebruiker in je (branded) omgeving blijft hangen. Er werd wel benadrukt dat het een gevoelig evenwicht was. Je kan gemakkelijk de “klik” intenties van de gebruikers ondermijnen door junk aan te bieden, je moet de mensen ook werkelijk iets waardevol aanbieden, en je moet zorgen voor een duidelijke en specifieke cta (“extra video interview” bv, ipv “meer”). Deze theorie is vooral gebaseerd uit praktijkstudies uit de UK.
Er blijft in ieder geval nog een zeker wantrouwen, ongetwijfeld gevoed door onzekerheid. Via een interactieve sms poll, georganiseerd door Paratel, werd er gevraagd of de aanwezigen adverteren op iDTV een opportunity dan wel een threat vonden. Bij het begin van het congres vond maar liefst 90% van de deelnemers dat het een opportunity was. Op het einde van het congres was die nog maar een 70%! Natuurlijk zijn er meer factoren om dit te verklaren (sociaal wenselijk, setting, aantal deelname in het begin vooral door technologie freaks, ..) maar toch blijft het frappant.
De klassieke adverteerder/marketeer blijft volgens mij nog te zwaar vasthouden aan de klassieke advertentievormen (zoals de 30′ spot). Ik heb gisteren veel te weinig gehoord: misschien moeten we die formule op zich wel eens kritisch herevalueren! Misschien moeten we andere formaten en methoden bedenken. Vrees niet beste collega’s, met jullie gemeenschappelijk masterbrain gaan we zeker een oplossing vinden.
Creativiteit en durf moeten centraal staan in een toekomstig efficiënte communicatiestrategie. Wie durft er eerst?
Ik ga hier later, als ik wat meer tijd heb, nog wat schrijven in het verlengde van de presentatie van Jo Caudron van theOriginals.
Het is inderdaad een bekommernis voor vele adverteerders. Je merkt dat televisiezenders weten dat iDTV een noodzakelijke evolutie is (dé toekomst) en dat ze er persé bij willen zijn.
Maar het aanbod blijft beperkt, de vele mogelijkheden nog onbenut. Televisie haalt zijn geld uit adverteerders (toch gedeeltelijk), en dus moeten ze die kunnen aantrekken. Echter, ze moeten hun adverteerders vooral in het begin zélf over de streep trekken met nieuwe methodes en technieken. Klassiekgewijs uw waspoeder in beeld zetten is onvoldoende.
Naar wat voor vorm van adverteren we dan specifiek op zoek moeten gaan, blijft tot nog toe een grote onzekere stap. Televisie is en blijft een ‘lui’ medium. We willen nog niet gaan interactief werken met onze beeldbuis. Dat in tegenstelling met internet. Internet vereist een veel actievere rol van de surfer, die daarvoor op zijn computer alle nodige gemak voor heeft.
Hoewel ik in het begin dacht dat we RIA’s met een publicitair doel van het internet vrij eenvoudig konden gaan inplanten in iDTV, moet ik toch mijn menig herzien. iDTV gebruikt nog altijd geen eenvoudige muis voor navigatie, en de muisklik is net wat internetcampagne’s en RIA’s vaak zo eenvoudig te gebruiken maakt.
Voorlopig gaan zenders dus enkel geld uit hun VOD halen, wat ze blijkbaar ‘gretig doen’. Ik denk niet dat Paratel in staat is nieuwe oplossingen te bedenken. Wat bvb wel zou kunnen zijn virtual Quicktimemovies zoals bij Apple, waarbij je bvb een nieuwe auto kan verkennen door links en rechts te navigeren. Ik zeg maar iets
Interessant artikel, ga ik zeker opvolgen
"Op het einde van het congres was die nog maar een 70%!"
Zat er ene in de zaal met nen gigantische smile en z’n brilleke scheef op de neus herhaaldelijk te stemmen misschien? )