Trivial time!

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 09 September 2005

Kennen jullie het eiland nog? De fantastische reeks van Woestijnvis (nieuwe site trouwens) geregisseerd door Jan Eelen. Wel goed nieuws voor de fans, want de reeks komt uit op DVD! Vanaf 24 september kan je beginnen sparen met de Standaard.

Sammy

In primeur stel ik jullie de campagnesite voor: http://www.standaard.be/heteiland. Op deze website kun je de DVD box alvast winnen door mee te spelen aan spelletje “Sammy Darts”. En daarnaast zijn er ook een paar onuitgegeven fragmenten te vinden. Best wel fun. Ben je van plan om te sparen kan je via de website een extra punt afprinten.

Oh ja: een These Days productie ;)

Telenet vs Belgacom, de cijfers

Steven | iDTV | Sunday, 04 September 2005

Telenet lanceerde gisteren hun commercieel digitaal aanbod. Toch beschikken ze al over 15.000 klanten (oa ex Canal+ klanten). Belgacom.TV die al een 2 maand bezig zijn hebben momenteel een klantenbestand van amper 3000.

Harde cijfers, maar het is nog lang niet beslecht. We zitten momenteel nog in een early adopters stadium en het is dus moeilijk de situatie te extrapoleren naar een volledige marktpenetratie.

Enkele mogelijke verklarende oorzaken toch:
- Telenet lanceert een min of meer volwaardig product, en Belgacom een product in wording.
- Telenet lanceert dan ook met veel kabaal en een ferme campagne, Belgacom doet het op het gemakske. Wilt leren van de lancering en zijn product laten groeien.
- Nog steeds geen VMMa op Belgacom.TV dus ook op dat vlak nog niet matuur
- De USP van Belgacom, de voetbal, is op dit moment blijkbaar nog niet zo belangrijk. Het seizoen is dan ook nog niet zo lang bezig. Verder ga ik me er niet over uitspreken daar ik quasi niets van voetbal ken
- Telenet zit als kabelboer nog steeds een stap dichter wat de distributie van televisie betreft. Veel mensen moeten dus maar een upgrade doen ipv een alternatief te laten installeren.
- Ook naar breedbandabonnees toe geldt min of meer hetzelfde verhaal. Vooral de Telenet klanten die nu zowel internet als televisie bij hen hebben vormen een zeer interessante en aanspreekbare doelgroep.
- De upgrade moeite: redelijk duidelijk bij Telenet: koop/huur een set-top box. Bij Belgacom moet je al beginnen met te kijken of je modem compatibel is (meestal niet, dus die mag je weggooien en een nieuwe kopen).
- De oude Canal+ abonnees spelen uiteraard mee, evenals het premium aanbod.
- De branding en het imago

To be continued!

Gratis wireless, het Vlaamse Alternatief

Steven | Random Thoughts | Tuesday, 30 August 2005

Om over gratis wireless internet verder te gaan, in Vlaanderen moeten we misschien zelfs niet wachten op GoogleNet. Als de breedbandevolutie zich nog een beetje verder zet, en nog meer mensen thuis overschakelen op een kabelloos bestaan moeten we binnenkort gewoon de straat op om te kunnen internetten.

Ik verklaar me nader. Draadloos internet is voor veel mensen de logische volgende stap na het nemen van een breedband connectie. Veel mensen schakelen over op laptop, en dan is het natuurlijk wel handig als je niet meer met kabels moet liggen zeulen. Als je weet dat je tegenwoordig voor minder dan 100 euro een draadloze router op de kop kunt tikken (nieuw) weet je dat dat ook geen drempel meer is.
Zo’n router doet eigenlijk niet meer dan je internetverbinding splitsen en draadloos toegankelijk maken. De ingebouwde software zorgt er tevens voor dat je met meerdere computers op dezelfde verbinding kan surfen. Het is dan ook aangewezen dat je je router van een minimale configuratie voorziet zodat niet iedereen op jouw verbinding kan surfen.

En daar zit het hem natuurlijk: heel veel mensen beveiligen hun router niet, vaak omdat ze niet weten hoe of omdat ze niet beseffen dat ze hun verbinding open leggen. Het verhaal gaat waarschijnlijk vaak als volgt: vader komt thuis van de Carrefour met een wireless router (moeder kijkt bezorgt), plugt hem in, vloekt omdat het niet werkt (geen DHCP release op Telenet abonnement bv), na een tijdje (al dan niet met hulp van zoon) werkt het ineens wel (DHCP lease verlopen), vader blij en we hebben meteen de configuratie voor de komende jaren.

En dit verhaaltje kan gestaafd worden. Niet alleen merk ik op de vreemdste plaatsen draadloze connecties die mijn laptop op pikt, heel veel van die verbindingen zijn ook niet beveiligd en vrij toegankelijk. Collega Kris deed een tijdje geleden een proof of concept. Hij pakte de bus van Zoersel naar Antwerpen (een 30 tal kilometers) gewapend met een PDA. Een PDA in een bus is al geen optimale situatie: het wireless component van zo’n PDA is eerder bescheiden, en een bus beweegt dus vaak is er niet veel tijd om te scannen. Maar toch vond Kris een 256 draadloze netwerken waarvan er 110 niet beveiligd en dus vrij te gebruiken waren. De overige waren meestal met WEP beveiligd.
Een vaak gebruikte “beveiligings” techniek is de zogenaamde SSID (de naam van het netwerk) niet vrij te geven. In principe kan je deze netwerken dus niet ontdekken. Deze netwerken zitten dus nog niet in het lijstje. Nu, die “in principe” mag met een serieuze korrel zout genomen worden, want een beetje netwerkscanner kijkt daar zo doorheen. Dit verhoogt het totaal vermoedelijk dus nog wat.
Bovendien, maar dit zou ons te ver brengen, is de WEP beveiligingsmethode volgens kenners ook zo lek als een zeef en zeer gemakkelijk te kraken.

Dus, vergeet GoogleNet, en ga gewoon op straat. Gratis internet, op kosten van je buurman ;)

Google for world domination

Steven | Google | Monday, 29 August 2005

Het afsluiten van mijn AdSense account, de lancering van Google Talk en de plannen van Google om gratis draadloos internet aan te bieden .. Google is tegenwoordig alomtegenwoordig. Tijd voor een round-up en een stukje opinie.

Google (more…)

Adsense experiment

Steven | Google | Tuesday, 23 August 2005

Ik vertrek binnenkort voor een weekje naar Lissabon, en wil ginder een auto huren, vrijheid weet je wel. Nu vroeg ik me af of Google Adsense mij hier een paar degelijke suggesties zou kunnen doen. Zouden er, of zouden er niet advertenties verschijnen over autoverhuur in Portugal, of beter autoverhuur in Lissabon? Spannend .. :)

Adsense heeft met tot nu toe trouwens $5.66 opgebracht. Natuurlijk heb ik nog geen cent gezien, ze sturen een cheque bij $100. Ook daarvoor ben ik eens benieuwd. Het is me wel niet echt duidelijk welke clicks nu juist centen zorgen en welke niet .. op dat algoritme zal Google ongetwijfeld ook een Patent hebben ;)

Update: Adsense houdt het voorlopig op hotels .. hoe maak ik het duidelijk dat ik auto’s wil huren. Auto’s dus. Car Rental in Lissabon you know ;)

Spam

Steven | Random Thoughts | Wednesday, 17 August 2005

Wie haat het niet, op en mailinglist geabonneerd zijn waarvan je je niet kan herinneren dat je je er ooit voor hebt ingeschreven. Regelrechte spam, right? Wel, ik denk er in ieder geval zo over. Toch heeft ook deze regel zijn uitzondering: Vazy!. Ik weet niet wanneer ik de nieuwsbrief voor het eerst kreeg, maar ik weet wel nog dat ik er even neerbuigend naar was als naar eender welke andere spam. Maar Vazy! Heb ik met de versie meer en meer leren appreciëren. De nieuwsbrief is in het Frans (niet mijn sterkste taal) en gaat voornamelijk over Brussel (waar ik niet zo vaak recreatief vertoef) dus naar inhoud heb ik er bitter weinig aan. Maar hij is zo lekker gedesigned! En toegegeven, een site met horizontale scrollbar is niet per definitie meer sexy, maar in mijn mailclient zit dat net goed!
Bekijk als voorbeeld de newsletter van deze week, en die van vorige week, en geef toe dat je hier niet kwaad op kan zijn :)

Nokia over Flash 8

Steven | multimedia | Wednesday, 17 August 2005

Met al die nieuwe feature reports hebben we het nog niet gehad over de nieuwe Flash Lite mogelijkheden die in Macromedia Studio 8 zitten. In eerste plaats blijft de manier van werken hetzelfde, maar zitten er wel enorm veel preview modes tussen, zodat je je applicatie kan pretesten op zowat elk type van telefoon.

Dat Nokia nog steeds enthousiast is over hun samenwerkingsakkoord met Macromedia blijkt uit volgend stukje copy dat gisteren in hun developpers newsletter stond:

Macromedia earlier this month announced Macromedia Flash Professional 8, which developers can use to create Flash content for all kinds of devices, including mobile phones. Nokia has committed to supporting Flash Lite, the Flash profile designed specifically for mobile devices, in its mobile device software, starting with the Series 60 Platform. Flash Professional 8 includes major advancements in tools, video, user experiences, and mobile content authoring. One key feature is mobile-specific testing workflow, which means mobile content can be previewed on a device-specific emulator using the actual Flash Lite 1.0/1.1 player. The phone emulator supports nearly 100 mobile devices. Also, as announced in February, Nokia is collaborating with Macromedia on tool offerings, and mobile developers who wish to develop Flash content are encouraged to utilize the tools made available through Macromedia’s developer resources.

Betreffende Flash Lite zijn er 2 zaken waar ik echt naar uitkijk:

  • De omschakeling naar de nieuwe engine. Momenteel is Flash Lite (versie 1.1) gebaseerd op de flash player 4 engine (en een klein beetje flash player 5), wat de mogelijkheden serieus beperkt. Het is dus echt nog de oude manier van programmeren in actionscript, geen XML, geen ..
  • Het moment waarop Nokia, in het licht van de overeenkomst met Macromedia, de flash player standaard op zijn toestellen gaat zetten. Op dit moment is de player nog zo’n beetje voor developpers bedoeld. Kost dan ook 10$. Een commerciële rollout en effectief marktgericht deployment van flashcontent voor mobile zal mogelijk worden als de toestellen by default flash ondersteunen.

Geen gezeik, iedereen rijk

Steven | Google | Tuesday, 16 August 2005

Aangezien iedereen, behalve ik, rijk wordt aan het internet vond ik het wel eens tijd voor een experiment. Ik heb dan ook Google AdSense geïntegreerd. Ik ben eens benieuwd. Veel geld verwacht ik op korte termijn zeker niet aangezien het dagelijkse bezoekersaantal nog maar zeer pover is. Maar het is hoe dan ook een programma om eens van kortbij mee te maken. Mijn bevindingen post ik uiteraard hier.

Voor de geïnteresseerden, AdSense maakt gebruik van de content op de pagina om te bepalen welke advertenties het nu net toont. Het is dus een vorm van intelligente advertising met een relevantie in functie van het medium. We zullen zien.

KANAALTWEE najaar

Steven | Random Thoughts | Tuesday, 16 August 2005

KANAALTWEE heeft trouwens zijn najaarsprogramatie bekend gemaakt. Rode draad is entertainment. Op deze pagina kan je het complete overzicht vinden. Jo Nachtergaele, directeur van KANAALTWEE geeft je nog een woordje uitleg. Bekijk bij gelegenheid ook zeker eens de videomontage.

Er komen enkel straffe dingen aan. De reeksen waar ik het meest naar uitkijk zijn alvast: de nieuwe Expeditie Robinson, 24 seizoen 4, Joey (Friends spinoff), en Taken.

Talpa

Steven | Random Thoughts | Tuesday, 16 August 2005

John de Mol, de Hollandse mediamagnaat en super entrepreneur is met zijn eigen televisiestation begonnen: Talpa. Wie John de Mol kent weet dat hij niet vies is van wat sensatie (Big Brother en meer van dit is van zijn hand) maar ook dat kwaliteit een belangrijk gegeven is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat zijn station op weg is een big hit te worden, temeer omdat hij er het geld voor heeft en het ook wilt spenderen. Zo heeft hij al enkele gezichten overgekocht waarvan (in België waarschijnlijk de meest bekende) Jack Spijkerman van het programma Kopspijkers.

Talpa

De website ziet er netjes uit, functioneel en strak, maar niet té. De header, in flash, bezorgt de site de dynamische toets die het nodig heeft.

Het gelijknamige productiehuis brengt binnenkort trouwens de volgende aflevering van Expeditie Robinson, op KANAALTWEE deze keer.