MMUG, het verslag

Steven | multimedia | Tuesday, 16 August 2005

Vorige week vrijdag geen tijd gehad en het weekend zonder internet aan de Vlaamse kust gesleten, dus nog geen tijd gehad om er over te schrijven .. maar vorige week donderdag was er dus een bijeenkomst van de Macromedia User Group. Het thema van de meeting was, en dat zal je niet verbazen, Studio 8. Serge legde als publiek bèta tester zijn bevindingen op tafel en liet ons genieten van een unieke preview. En het moet gezegd worden, het ziet er lekker uit.

Serge liet ons Flash 8 zien en demonstreerde enkele nieuwe functionaliteiten, zoals blend modes, runtime effecten, file upload, alfa channels in video (met daarop nog effecten als een dropshadow toegepast bijvoorbeeld .. fantastisch, maar jammer genoeg redelijk CPU intensief). Zeker één van de interessantste nieuwigheden is de nieuwe videocodec die ingebakken zit: On2 VP6. Die kan er enkel maar voor zorgen dat flashvideo nog rijker aanwezig zal zijn op het web. De nieuwe codec zorgt voor een fenomenale prijs (in filesize) / kwaliteit verhouding. De conversie naar flashvideo kan nu ook perfect via flash zelf gedaan worden, en in principe heb je dus geen externe tools als squeeze meer nodig.

Normaal was het de bedoeling dat Waldo Smeets, Sales engineer voor Macromedia in de Benelux, ons via een Breeze sessie (teleconferencing software van Macromedia met als belangrijkste feature screensharing) de nieuwe Dreamweaver laten zien vanuit zijn hotelkamer in zweden, maar jammer genoeg liet de internetconnectie het een beetje afweten. Waldo zat trouwens in Zweden om met Volvo te babbelen, al jaren een serieuze voorstander en gebruiker van Flash op het internet.

De veranderingen in de Flash interface waren er wel, maar vielen een beetje tegen moet ik zeggen. Nu we hebben enkel de Mac versie gezien, misschien dat de PC versie meer verassingen biedt? Wel leuk is dat je nu kan werken via 1 library (waar je de source van kan kiezen) en ook heel interessant is de object draw, waarin je getekende symbolen individueel als een soort objecten geïnitialiseerd kunnen worden en dus niet op elkaar interfereren. Als je dus 2 cirkels tekent die elkaar overlappen, en je verwijderd er later eentje van, dan blijft de overblijvende cirkel volledig, terwijl vroeger de unie (overlapping van de 2 cirkels) mee weg was. Natuurlijk kan je dat naar wens activeren/deactiveren want je kunt er ook leuke dingen mee doen natuurlijk. In ieder geval, ik vermoed dat we nog veel zullen ontdekken als we er zelf eens mee kunnen experimenteren.

Nieuwe flashversie met veel nieuwe mogelijkheden .. dat brengt ons naar het penetratievraagstuk. Want voor een nieuwe flashversie heb je dus een nieuwe flashplayer nodig. En hoewel deze penetratie over het algemeen redelijk goed verloopt (zie de grafiek op de Macromedia site) gaat het natuurlijk niet automatisch. Deze keer heeft Macromedia extra moeite gedaan om de update zo soepel mogelijk te laten verlopen: de installatie verloopt als het ware in de flashmovie en als gebruiker moet je weinig meer doen dan ok klikken (express install noemen ze het). Het grote probleem blijft natuurlijk de bedrijven die met een IT policy werken waar de gebruikers zelf niets kunnen installeren op hun computers. Deze bedrijven zitten op dit moment vaak nog met een flash player 6 (de huidige is de 7 en de komende dus de 8) en om deze te laten upgraden is er dus een doelbewuste actie van het IT departement nodig .. en deze zien niet altijd de meerwaarde van een nieuwe player (after al moeten de werknemers werken, niet surfen, right?). Jammer genoeg zijn een aantal van onze klanten wel gesitueerd in zulke bedrijven. Dat wordt dus weer een hele karwei om uit te leggen waarom bepaalde dingen nu juist niet werken en dat het product niet kapot is, maar dat het aan hun computers ligt. Misschien wordt het tijd dat Macromedia met een model op de proppen komt waar er eventueel een stuk dynamische versieconfiguratie geladen kan worden op niet updatebare flashplayers.
In ieder geval, op korte termijn is het een serieuze domper op de feestvreugde, want ongeveer het eerste half jaar zal het waarschijnlijk nog niet opportuun zijn om voor de nieuwe flashplayer te produceren. De vraag is of de tijd daarna er al rijp voor is .. we’ll see. Anderzijds belet het ons ongetwijfeld om domme dingen te doen gewoon omdat ze kunnen. Het geeft ons de tijd het product te verkennen en de nieuwe functionaliteiten naar waarde te schatten.

Meer weten? Macromedia organiseert 2 events waar ze zowel Flash 8 en Dreamweaver 8 officieel uit de doeken doen in België. De evenementen zijn gratis en gaan door in de Kinepolis. Een aanrader! Inschrijven verplicht.

De volgende MMUG sessie ligt ook al vast (Serge beloofde de frequentie te verhogen he): 29 september, en het onderwerp is Flash remoting. Zeker een aanrader, maar jammer genoeg kan ik zelf niet komen dan, want ik zit in het buitenland dan.

Hou je klaar voor versie 8

Steven | multimedia | Monday, 08 August 2005

Vanaf vandaag kan je in de Macromedia store Studio 8 (Flash, Dreamweaver, Firefox, Contribute en FlashPaper) pre-orderen. De full versie kost $999 en de upgrade $399, en competitieve marktprijs lijkt me zo. De branding ziet er lekker uit, maar op de kleine prentjes is het Macromedia logo nergens te lezen, en ook in de copy valt de Merknaam eigenlijk niet. Het lijkt dus dat er serieus rekening gehouden is met de Adobe merge.

Bestel hem hier: http://www.macromedia.com/cfusion/store/

Heeft iDTV een kans?

Steven | iDTV | Saturday, 06 August 2005

Daarnet een interessant en leuk artikel gelezen over iDTV in de laatste Knack. Vanuit een ludiek opzet schetsen 2 journalisten de huidige marktsituatie. Op zich niet veel nieuws onder de zon dus, maar eindelijk eens een artikel dat niet gratuite de pessimistische weg opslaat. Ze kiezen ook niet de kant van het onrealistische optimisme .. nee, ik denk dat ze een redelijk realistisch opzet hebben: iDTV heeft een kans van slagen, maar we zijn er nog lang niet. Het heersende pessimisme vergelijken ze met de historische situatie van oa de intrede van de televisie: ook daar was men enorm sceptisch en achtte men de kijkkast geen kans. Wie zou er immers heel de avond naar een bak zitten staren? Boy, can you be more wrong! En verder wordt de ontwikkeling afgeschetst tegen de Belgisch/Vlaamse situatie, waar heersende massatechnologie al altijd pas veel later geïntroduceerd werd.
(more…)

Omkat

Steven | Random Thoughts | Thursday, 04 August 2005

Ik ben de laatste dagen een beetje bezig geweest de layout van dit blogje wat te personaliseren. Hoewel ik geen designer ben kan ik best wel leven met het resultaat. Het blijft een blog natuurlijk, maar de touch is nu tenminste iets persoonlijker.
In de header ga ik proberen regelmatig nieuwe foto’s te gooien (ze zijn ad random) ..

Soit, nu maar even voor de tv gaan crashen en dan dadelijk mijn bed in, want morgen moet ik er om 8 uur uit, en dat in mijn vakantie :s

MMUG surprise session

Steven | multimedia | Tuesday, 02 August 2005

Volgende week donderdag (11 augustus) organiseren mijn goede vrienden van de Belgische Macromedia User Group een Mid Summer Surprise session in Mechelen. De sessies van de user group zijn tot nu toe steeds zeer interessant geweest, met als voorlopig hoogtepunt de komst van Mike Chambers en Aral Balkan. Van deze komende sessie kunnen we dan ook niet anders dan kwaliteit verwachten. Ik zal er in ieder geval zijn (kom zeker goeiendag zeggen). Denk er wel aan je te registreren als je wilt komen. Jammer genoeg zijn de plaatsen beperkt, en op dit moment zelfs bijna “uitverkocht”. Haast je dus.

De MMUG is een overkoepelende gebruikersorganisatie die zijn schijnwerpers richt op Macromedia producten. Als je de directors (Serge Jespers en Peter Elst) kent zal het je niet verbazen dat er een grote focus op Flash ligt, wat ik persoonlijk wel weet te appreciëren. Andere producten worden echter niet per definitie uitgesloten, dus laat zeker horen waarop jij zit te wachten. De sessies zijn, zoals net al aangehaald, tot nu toe zeer interessant en van hoge kwaliteit geweest. Het enige nadeel op dit moment is dat de frequentie nog niet erg hoog ligt, maar met nauwelijks een jaar ervaring op zijn kerfstok heeft de group toch al enkele potten gebroken. Het grootste probleem is, naar eigen zeggen, het steeds weer vinden van een geschikte locatie (niet vergeten dat alles gratis is en volledig opgezet door vrijwilligerswerk), en ik ben dan ook blij dat Telenet nog een keertje zijn kantoren openstelt

Eentje is geen’tje

Steven | Random Thoughts | Saturday, 23 July 2005

Daarom maar liefst 2 weken vakantie. Ik zit al minstens een week in het buitenland, dus veel updates moet je niet verwachten. Het redactionele werk laat ik hierbij gedurende deze tijd dan ook bij jullie. Laat me weten via de comment box wat jullie van deze blog vinden. Goed bezig? Bijsturing nodig? Heeft deze blog bestaansrecht of is de toegevoegde waarde tot nu toe nihil? Zijn de artikels te kort, te lang, een goede mix? Is het goed geschreven of boring as hell? Voldoende originele content, of dingen die iedereen al weet. In ieder geval, zorg dat ik iets te lezen heb als ik terug kom uit vakantie, zodat ik op basis van jullie feeback eens een kritische zelfreflectie kan doen. See you later.

Google naar de maan

Steven | Google | Wednesday, 20 July 2005

Na maps.google.com en earth.google.com heb je nu ook moon.google.com. Hiermee kan je dus inderdaad (surprise surprise) een blik werpen op de maan. Leuk easter egg trouwens: zoom eens tot het diepste niveau :)

Tekken, your own dimension

Steven | marketing, advertising & campaigns | Wednesday, 20 July 2005

Sinds kort op tv: je eigen Tekken spot. De tandem Hypervision/TBWA werkte een gecombineerde above/below campagne uit waar enthousiastics gevraagd wordt hun eigen spot op te nemen en in te zenden. Dit alles in het kader van de release van versie 5 van de game. De beste spots worden zelfs op televisie getoond. De campagne lijkt te lopen als een trein. Niet helemaal verwonderlijk, want de campagne ligt recht in de lijn van het doelpubliek. De actie die gevraagd wordt is in de eerste plaats plezant, maar ook helemaal niet zo moeilijk: met een fotocamera kom je al heel ver. Daarnaast moet je maar wat onnozel doen en origineel uit de hoek zien te komen. Ook niet vergeten dat het zomervakantie is, de ideale tijd dus om met je maten plezier te maken .. en waarom ineens een prijs in de wacht slaan.

Twee dingen versterken het succes van de campagne:
- Het virale luik: als bezoeker van de website kan je stemmen op filmpjes, ze doorsturen naar je vrienden, ..
- De offline omkadering. De major lead wordt ongetwijfeld gegenereerd door de spots op tv. En deze spots zijn zeer uitnodigend: je krijgt oa een ander spotje te zien en de impliciete boodschap dat je dat wel eens zou kunnen verbeteren en zelf op tv komen. De spot die ze laten zien bewijst de haalbaarheid van het opzet.

Verder wordt de campagne mede gedragen door Arena 51, de gaming site van Skynet, als het ware een natuurlijk biotoop. Dit is een van die omstandigheden waarin een netwerkbureau zijn toegevoegde waarde kan bewijzen, en dat hebben ze volgens mij met verve gedaan.

Het Bewijs dat nieuw werkt

Steven | marketing, advertising & campaigns | Monday, 18 July 2005

Vandaag bij ons op het werk: een nieuw drankje in de drankautomaat. Allez, eigenlijk was het gewoon niet bruisend water, maar dan in een flesje, terwijl al de andere drankjes in blik verkrijgbaar zijn. Voor ik het wist stond ik daar met een flesje water in mijn had, en dat terwijl er over het hele gebouw (gebouwen eigenlijk, sinds kort) gratis heerlijk gekoeld water in Sip-Well‘s verkrijgbaar is. De kracht van het nieuwe ;)

Maelstrom, reeds ontdekte features

Steven | multimedia | Monday, 18 July 2005

Sinds de release van de Bèta versie van flash player 8 zijn verschillende flashdeveloppers aan het experimenteren geslagen om de nieuwe features te ontdekken. Via de Macromedia XML News Aggregator kon je de afgelopen week volgen hoe deze stilaan binnendruppelden. Verschillende blogs beginnen nu de verschillende voorbeelden te verzamelen, zoals onderandere deze blog (franto.com). Check it out!