Arm Vlaanderen

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 15 July 2005

De nieuwe Scarlet spot al gezien? Een bende blote mensen in hartje Antwerpen met als baseline “laat je niet uitkleden”. Redelijk Spencer Tunick, maar al bij al een leuke spot die de boodschap goed en ludiek illustreert. Nu zag ik net op kanaaltwee dat de spot gecensureerd werd uitgezonden. En dan bedoel ik blokjes overal he, tieten, pieten én konten. Behalve de borsten van die iet wat corpulente man dan. Is het nu niet zielig dat zelfs zo’n spotje gecensureerd moet worden. Een spotje waar naaktheid helemaal niet in het teken van seksualiteit staat! In ieder geval, de iets meer open-minded mensen kunnen de spot in al zijn facetten hier bekijken!

Belgacom TV

Steven | iDTV | Thursday, 14 July 2005

Gisteren even naar de infolijn gebeld om te informeren naar Belgacom TV. Mijn bevindingen wil ik jullie uiteraard niet besparen.

Laten we beginnen met te zeggen dat de zenders van de VMMa nog niet beschikbaar zijn op Belgacom TV. Een (tijdelijk?) probleempje dat er voor zorgt dat Belgacom nog geen volwaardig alternatief is voor de kabelboer. Op dit moment is hun iDTV dus voornamelijk spielerei, een leuk extraatje bij je kabelabonnement. Tenzij je natuurlijk geen VTM, kanaaltwee of JIM kijkt en een grote voetballiefhebber bent, dan kun je haast niet beter hebben.

De kosten voor Belgacom TV vallen op dit moment enorm mee: 6 euro per maand voor de huur van de set-top box. Hier kan je het haast niet voor laten natuurlijk. Tenminste als je al een ADSL abonnement van Skynet hebt, want dat heb je natuurlijk even nodig.

6 euro per maand, maar dan hebben we het nog niet over de installatiekosten. Jawel, Belgacom stuurt een technieker op je dak om de kabeltjes in de juiste gaatjes te steken: 129 euro. Bovendien heb je in 99% van de gevallen een nieuwe ADSL modem nodig: op dit moment is enkel een bepaalde wireless modem van Philips compatibel. “Maar hij staat wel in solden meneer”, maar dan nog kost het een 70 euro. Je oude modem kan je weggooien, “of verkopen”, want het is immers je eigendom, je hebt er al eens veel geld voor betaald, remember. Een wireless modem, maar voor Belgacom TV heb je wel een kabel nodig !? Jammer, mijn modem staat helemaal niet in de buurt van mijn TV, en als ze dan toch wireless beginnen .. gemiste kans. Nu, tot eind augustus moet je alvast de activatiekosten niet betalen. Dat is ook 70 euro, dus daar kun je de modem van betalen. Brengt ons op ongeveer 200 € installatiekosten. Niet weinig natuurlijk voor een product dat de markt moet veroveren. Als je al ADSL hebt tenminste, anders moet je daar ook nog een abonnement op nemen.

Major cutback: als je Belgacom TV kijkt zakt je internetsnelheid! Je hebt 4,6 Mb/s ter beschikking bij een gewoon ADSL abonnement, en Belgacom TV gebruikt daar ongeveer 4 Mb/s van. Dus dan schiet er nog 600 kb/s over om te surfen. Niet al te veel natuurlijk. Tenzij je een VDSL abonnement neemt, maar dat kost een stuk meer (+ duurdere modem).

Nu ik heb beslist nog even te wachten, vooral om deze redenen:

- binnenkort zou er een doe het zelf pakket beschikbaar zijn
- binnenkort worden er andere modems ondersteund. Er bestaat een waterkansje dat die van mij er dan gaat bijzijn, al vrees ik van niet
- even kijken hoe het evolueert op het vlak van de VMMa enzo, en naar prijszetting en marktpenetratie

2 leuke details:

- “Of ik Belgacom TV voor de voetbal wou nemen”. Nee sorry beste mens. Je argument dat naar een paar matchen gaan zien meer kost gaat dus niet op.
- “Of ik tegen het goedkoopste tarief belde”? Zeker niet, ik heb namelijk enkel en alleen een telefoon abonnement om ADSL te kunnen nemen, voor de rest bel ik mobiel. Maar volgens mijn gesprekspartner zijn ze aan het werken aan een formule waar je ADSL zonder telefoon abonnement kunt nemen. Dat is natuurlijk goed nieuws. Het geld dat je dan bespaart op een discovery line kun je gebruiken om je set-top box te huren.

Nummer 8

Steven | multimedia | Tuesday, 12 July 2005

Macromedia heeft net zijn publieke bèta van flasyplayer 8, codenaam Maelstrom, gelanceerd.

http://www.macromedia.com/software/flashplayer/public_beta/

Ik heb hem geïnstalleerd op mijn Firefox, en Explorer nog even save gehouden. Ik kan het me niet permitteren de dingen niet meer op 7 te kunnen checken he ;)

Nu is het wel nog afwachten tot flashkes die in het nieuwe formaat geëxporteerd zijn zodat we de nieuwe features eens kunnen uittesten. Als er iemand iets weet staan, let me know.

Mobiel googelen

Steven | Google | Monday, 11 July 2005

Google heeft een demo gelaunched waarmee je kan zoeken via sms. De service is voorlopig enkel toegankelijk in de VS en de UK. Naar lokalisatie toe kan dit wel eens een heel interessante service worden!
Check it out @ http://www.google.com/sms/demo.html

A3 goes USA

Steven | marketing, advertising & campaigns | Saturday, 09 July 2005

Ter promotie van de launch van de nieuwe Audi A3 (de Sportback in Europa, in Amerika kennen ze geen auto’s met maar 3 deuren ;) ) komt Audi met een zeer mooi uitgewerkte online campagne.

http://www.audiusa.com/a3

3 filmmakers hebben een film gemaakt van elk 15 minuten rond de nieuwe A3. Deze films zijn online te bekijken, en je kunt er als bezoeker op stemmen.
Fantastisch toch dat een merk als Audi er veel geld voor over heeft om een dergelijk campagne online te doen. Natuurlijk zijn de States een veel grotere actieterrein, en dat is net jammer aan bijvoorbeeld België/Vlaanderen. Als de marketingbudgetten nu eens pan-Europees verdeeld zouden worden zouden de advertising mogelijkheden toch enorm toenemen zonder dat er moet worden ingeboet op vlak van impact, in tegendeel. Het enige probleem dat we in deze context tegenkomen is dat van lokalisatie, maar hier valt wel een dikke mouw aan te passen. Het grootste probleem is wel degelijk dat de budgetten verdeeld zitten en de campagnes dus reeds voor de start beperkt worden.

De campagne doet overigens wel denken aan BMW films van een paar jaar geleden, al zijn er een paar duidelijke verschillen. De BMW films waren geregisseerd door Hollywood directors, en je zag dat de budgetten dan ook navenant waren. De bedoeling van BMW was duidelijk spectaculaire films maken met hun producten centraal. De auto’s werden voorgesteld als een zeer krachtig en centraal gegeven. De bedoeling van de campagne was toen oa rijke potentiële klanten bereiken die haast geen tv meer keken, en toegegeven, de films droegen in ieder geval bij aan de mythe BMW. De resultaten waren dan ook super: in 2001 was het dé advertising hit en dat jaar alleen waren er over de 10 miljoen downloads! En volgens mij gaat het dan nog maar over de eerste film, Hire I. In ieder geval het was huge!

Audi gooit het over een iets andere boeg, en ik denk dat ze daar gezien de doelgroep van hun A3 zeer goed aan hebben gedaan. De 3 films zijn duidelijk geen special effects blockbuster things zoals dat bij BMW wel het geval was. Het zijn bescheiden maar goed gemaakte documentaires. De A3 is in iedere film aanwezig, maar bevindt zich toch enigszins op de achtergrond. Het is een werkding, een vervoersmiddel, maar wel eentje met ballen. De A3′s in de films haalt zijn kracht uit de protagonisten. Dit zijn stuk voor stuk jonge mensen op een missie. Hun waarden worden redelijk rechtstreeks overgedragen op de A3 als product. Dit zijn waarden als: zelfstandig, jong, intelligent, beetje eigenzinnig (weten wat je wilt), succesvol, kwalitatief, … stuk voor stuk waarden die Audi volgens mij wilt uitschijnen met de A3.
Min of meer de guerrilla benadering dus. Ik vind het in ieder geval fantastisch!

Trouwens, de rest van de campagnesite is ook oerdegelijk, wat we van Audi gewoon zijn trouwens.

Mijn A3 sportback (Europa remember) is al een tijdje geleden besteld. Jammer van de wachttijd. Als Audi toch nog ergens wilt verbeteren, dan graag op de leveringstermijn ;)

London calling!

Steven | Random Thoughts | Thursday, 07 July 2005

11u40 : biep biep. Breaking news SMS : “Verschillende explosies leggen het metro verkeer lam in Londen. Meer in het nieuws op VTM“. Fantastisch toch dat breaking news! Maar zeker niet optimaal. Hoe? Wat? Wat weten we nu eigenlijk? Niets! Het enige wat we weten is dat we best zo snel mogelijk achter het nieuws aanhollen. Niet zo evident, want ik zat op dat moment net in een teleconferencing meeting.

Met andere woorden, we blijven zitten met een hoop vraagtekens. 10 minuten later, opnieuw hetzelfde bericht, alleen iets uitgebreider: “Verschillende explosies leggen het metro verkeer lam in Londen. De politie spreekt over verschillende gewonden. Extra nieuws op VTM om 12 uur”. Gewonden? Extra nieuws? Klinkt serieus, maar nog steeds weten we niet veel meer.

We zien steeds vaker dat zogenaamde breaking news services vooral gebruikt worden om een lead te genereren naar het basisproduct, in dit geval het televisie nieuws. Dit is ergens normaal, maar zeker ook ergens ontzettend jammer en wat mij betreft een gemiste kans.

Breaking news moet je kunnen bereiken buiten je bureau en buiten je zetel. Hoe kan ik in godsnaam op de hoogte blijven als ik bv ergens op een boot of zo zit? Het VTM nieuws is dan niet erg nuttig.
Maar, it’s all in our hands. We hebben tegenwoordig bijna allemaal een gsm waarmee we foto’s kunnen nemen, en dus zeker kunnen wappen. Waarom geen breaking news sms of mms met daarin een waplink? Volg de link en je komt op een mini site’je terecht waar je de nieuwste berichtgeving kan volgen: een tot the point verslagje, wat foto’s, en (waarom niet) een videootje. Bovendien is een wapsite in tegenstelling tot een sms wél updatebaar. Heb je meer informatie, dan pas je de content aan. Wil je een direct service aanbieden aan enkele nieuwsgierige ontvangers, waarom dan geen link om zich in te schrijven op de speciaal opgezette sms service: alle breaking news berichten over de aanslagen in Londen ontvangen, schrijf je hier in. Mensen die voor de tv zitten (of achter de computer) zullen waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd zijn in verder sms verkeer .. de mensen op hun boot daarentegen krijg je zo mee.

RSS is going mainstream

Steven | multimedia | Tuesday, 05 July 2005

We kunnen er niet buiten, overal waar we kijken zien we RSS oppoppen. Rebecca Lieb schreef een paar dagen geleden een artikel voor Clickz waar ze de eerste reële marketinggebruiken even toelicht.

- couponing: en dit schijnt serieus hot te zijn in de states! Het komt er op neer dat je kortingsbons via je rss lezer binnentrekt. Er zijn ook gebrande couponlezers of zelfs bars voor in je browser. Daarnaast kunnen de feeds ook gebruikt worden ter integratie in andermans websites
- affiliate marketing: waarmee je ineens intekent op een netwerk en zo dus meewerkt aan een (content) integratie op grotere schaal
- PR: verschillende grote bedrijven sturen oa al persberichten uit via RSS
- Classifieds: de zoekertje dus. Waar the hell blijft e-bay?? Ze zijn hier dus serieus de boot aan het missen en hadden op dit vlak een echte voortrekkersrol kunnen spelen. Het is zelfs al zo erg gesteld dat er 3th party solutions zijn die e-bay via rss aanbieden
- ..

Dit artikel kadert goed in het licht van het RSS business model waar ik een tijdje geleden over sprak.

Open remoting

Steven | multimedia | Tuesday, 05 July 2005

Net te weten gekomen dat amfphp zijn 1.0 versie gereleased heeft. Na ongeveer 2 jaar wachten is het dan eindelijk zover. Het project heeft echt wel een lange tijd op zijn gat gelegen, maar heeft eerder dit jaar vers bloed gevonden, en ik heb de indruk dat die mannen goed bezig zijn.
Een kleine intro: amfphp is dé opensource oplossing (geschreven in php) om flash remoting te gebruiken. In principe heeft de community het gedrag van de commerciële remoting oplossingen gewoonweg geëmuleerd. Remoting is een “nieuwe” (nuja) manier om data in flash te gebruiken, en dat kan dan gaan van het gebruiken van databases tot het manipuleren van webservices.

amfphp

Ik heb zelf al wat met remoting gedaan, en ben er super content en enthousiast van. Alleen miste ik in amfphp inderdaad nog wat de omkadering die je bij een commerciële oplossing standaard kan vinden. Bij amfphp moest je inderdaad veel zelf zoeken, was er niet al te veel documentatie en konden sommige features nog niet 100% gebruikt worden. Daarnaast kan je je dan wel beroepen op een steeds groter wordende community die je op ieder uur van de dag met raad en daad bijstaat.

In ieder geval, met de lancering van versie 1.0 en de overige plannen die te lezen zijn op de amfphp website is het duidelijk dat we nog veel kunnen verwachten en dat amfphp goed op weg is een professionele, zij het gratis en open source, oplossing te worden.

RSS in Longhorn

Steven | multimedia | Tuesday, 28 June 2005

Vandaag gelezen op computerworld dat in de nieuwe Windows versie RSS standaard in de Windows kernel (de basis van het besturingssysteem) zal zitten ingebakken. Dat is natuurlijk leuk nieuws.

Het toont enerzijds aan dat RSS in de industrie serieus genomen wordt.
Anderzijds kijk ik uit naar de effectieve mogelijkheden die deze move met zich mee zal brengen. Zal RSS, waarvan de tweede S volgens één van de acroniemvertaling “Syndication” betekent, voor een samenwerking tussen verschillende programma’s of OS onderdelen zorgen? Zal alles wat eenvoudige met elkaar kunnen babbelen? Zal je als consument je persoonlijke gegevensstroom beter kunnen beheren? We shall see :)

Virale vleugels

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 17 June 2005

Virgin express is pas met een schitterende vitale campagne op de proppen gekomen: Festival Byddy.
Het idee: je laat je gsm nummer op de site en krijgt een SMSje. In dit SMSje staat een codewoord. Nu is het de bedoeling dat je op één van de zomerfestivals een buddy vindt met hetzelfde codewoord. Gevonden: jullie krijgen beide een gratis vliegticket, heen en terug, naar een bestemming naar keuze (en nee, je moet niet samen reizen met die buddy).

Schitterend om een paar redenen:
- De drempel is zeer laag, zeker in functie van de doelgroep. Jongeren (toch de belangrijkste focus groep) leven en slapen met hun gsm. Het énige wat er moet gebeuren is je gsm nummer achter laten en op deze manier een SMSje krijgen. Hoe simpeler kan het.
- Het concept is duidelijk: vind iemand met hetzelfde codewoord
- Virgin speelt het hele virale netwerk uit en betreft actief de nieuwe communicatiemiddelen: ze raden aan erover te bloggen (bij deze), te chatten, te tell-a-friend’en .. op een aantal forums zie je de eerste berichten verschijnen.
- De payoff is hoog: een vliegtuigticket h/t gratis is altijd mooi meegenomen
- De winstkansen zijn hoog: op diezelfde fora zie je effectief mensen matchen. Het aantal codewoorden lijkt dan ook redelijk beperkt te zijn
- De subcultuur van de focusgroep wordt in het verhaal geïntegreerd. De zomerfestivals! Massagathering! Een gsm heeft iedereen bij, dus de kans dat je effectief iemand ontmoet met dezelfde code is zeer reëel. 9 van de 10 deelnemers zullen op voorhand wel hebben afgesproken, en de overige gebruiken toch gewoon Humo’s berichtenmuur.

Het is overigens opmerkelijk dat de vliegtuigmaatschappijen blijkbaar zeer sterk geloven in het medium internet, en dat kunnen we alleen toejuichen! Ik denk bijvoorbeeld aan vorige virgin campagnes (oa in badpak gaan stemmen en de foto naar de site sturen), of aan recent de SN Brussels campagne (ook viraal trouwens). We kunnen alleen maar hopen dat andere adverteerders deze weg volgen.

Campagnes als de deze zijn overigens enorm geschikt als vermomde gsm nummer grabbers. Ik stel me dan ook de vraag wanneer de gsm op grote schaal in DM gebruikt zal worden? Dit staat er echt aan te komen! Of het goed of slecht is valt nog af te wachten. Eén factor die in ieder geval een hoop spam zal voorkomen is de datacommunicatie kost. Daar e-mail praktisch gratis is moet een adverteerder zijn portefeuille boven halen als hij massaal sms wilt uitsturen. Natuurlijk is het wel zo dat er ook een reverse-charged billing model bestaat op sms (de ontvanger betaalt), dus hoop ik dat er voldoende krachtige middelen bestaan om overtreders aan te pakken!
Goede DM via de gsm zou een verrijking kunnen zijn, maar voorzichtigheid is hier in ieder geval geboden.

By the way, mijn codewoord is ATHENS. Of ik op een zomerfestival geraak valt nog af te wachten (de voorbije jaren heb ik gewoon letterlijk geen tijd gehad) maar als ik er geraak hoop ik in ieder geval iemand te vinden die me misschien echt richting Athene helpt.