Flash

Steven | multimedia | Wednesday, 08 June 2005

Macromedia mag dan wel overgenomen zijn door Adobe, op het vlak van flash is het in ieder geval niet stil. Gelukkig maar, ik ben zelf nogal een flash adept.
Macromedia was bezig met de ontwikkeling van Flash 8, codename 8-ball, en daar zijn ze nog altijd mee bezig. Launch voorzien in dit najaar. Hopelijk heeft Macromedia/Adobe zijn lesje geleerd en launchen ze deze versie ineens bug-poor .. en niet zoals het mx 2004 debacle (de huidige flash versie), waar er enkele maanden later een sérieuze bugfix/update op de markt kwam, omdat het basisproduct simpel te veel gaten had.

8-Ball dus. Er is aangekondigd dat deze flash versie voornamelijk updates voor designers zou brengen. Flash mx 2004 was dan weer voornamelijk op developpers (code) gericht. Laat maar komen he! Niet dat ik een designer ben, maar nieuwe mogelijkheden openen sowieso nieuwe deuren.

Met een nieuwe flash versie komt er ook een nieuwe flash player (codename mealstrom), en het moet gezegd worden: de nieuwe mogelijkheden zien er fé-nó-mé-náál uit. Denken we aan de video van de Tokio conventie van vorig jaar november (en hoe veel verder zitten ze nu?). En van de Macromedia pers (ook al januari): http://www.macromedia.com/software/flashplayer/maelstrom/ . Natuurlijk is het dan nog even wachten op een deftige penetratie, maar als er effectief features met een meerwaarde in zitten (bij de vorige flashversie was dat niet enorm veel), dan help ik graag mee aan de verspreiding.

Daarnaast zijn er deze maand in België 2 flash events die zeker de moeite waard zullen zijn:
- 17 juni: Multimedia College Afterhours – Bxl
- 23 juni: Multi-Mania – Kortrijk

Het tweede is zelfs gratis. Op beide events komen een aantal vrienden van mij, en ben ik ook zelf aanwezig. Hope to see you!

It’s out in the open!

Steven | Random Thoughts | Sunday, 05 June 2005

Ik heb dan toch maar beslist deze blog publiek te maken. Hiertoe heb ik een verwijzing gezet op de index pagina van minorissues. Voorlopig start ik nog niet met een actieve promotie .. daarvoor wil ik eerst meer content en ook wat aan de layout en omkadering doen.
In de tussentijd beschouw ik het als een experiment te zien in welke mate deze blog zelf zijn weg naar een publiek vindt. Ben je dus op deze blog terecht gekomen, laat het me dan even weten (via email of beter nog via het comments systeem). Vergeet ook zeker je mening niet te geven .. als je die al zou hebben.

Headhunting

Steven | Random Thoughts | Saturday, 04 June 2005

De 11 september dip lijkt weer helemaal weg te zijn. Iedereen die ik ken, en professioneel in de “multi media sector” (what’s in a name, you all know what I mean) werkt kreunt onder het werk. Klanten staan terug open voor het gebruik van internet en andere nieuwe technologieën, en zelfs de grootste criticasters gooien tegenwoordig een lijntje uit. De budgetten zijn jammer genoeg nog steeds niet wat ze moeten zijn (zie de laatste studie van het IAB) en de toekomst ziet er op dat vlak ook niet rooskleurig genoeg uit. Dat kunnen we concluderen uit minstens 2 vaststellingen: 1/ de online bestedingen zijn maar een fractie van wat er bijvoorbeeld in de uk gespendeerd wordt (ja, zelfs als je de berekening naar bereik maakt) 2/ het verschil tussen enerzijds bereik (het aantal mensen dat je via internet bereikt) en anderzijds bestedingen naar dat bereik is dramatisch: internet maak 19% uit van de totale media consumptie maar toch gaat er maar 1,4% van de totale reclamebestedingen naar dit medium. Voor meer informatie zie de IAB studie.

Maar soit, naast de centen is er nog een heel belangrijke indicatie dat het terug beter gaat met het internet, en dat de sector zich geprofessionaliseerd heeft: de arbeidsmarkt! Ik neem zelf heel regelmatig sollicitaties af voor These Days, ben echt al super lang aan het zoeken naar competente mensen, en de kwaliteit komt jammer genoeg maar langzaam aan binnen. Mensen waar ik (of wij, om het een beetje op het hele bedrijf toe te passen) naar op zoek ben situeren zich in het domein: multimedia development (flash, html, css, backend-scripting, databases, animation, .. maar vooral flash), design (voor web mainly), DBA, Campaign development, .. en dan heb ik het nog niet over project managers, account managers .. waar meestal na een tijdje wel een oplossing voor gevonden wordt omdat er in het slechtste geval cross-sector gerekruteerd kan worden.

De grote rede waarom we geen mensen vinden is omdat we ze niet kunnen bereiken! Ik ga uit van volgende hypothese: mensen die gelukkig zijn in hun werk zijn moeilijker te bereiken via de klassieke rekruteringskanalen (vacature, job@, monster ..). 3/4e van de reacties die wij op een klassieke vacature krijgen is van een freelancer. Het verhaal van de freelancers is nog een verhaal apart natuurlijk, en we werken geregeld met freelancers, maar op een gegeven moment moeten we om een gezonde groei te bewerkstelligen toch mensen vast in dienst nemen.
En het is niet enkel bij ons hoor .. ik hoor het overal. Zelfs van mijn ex-baas nog overlaatst, en ik ken hun aanwervingsbeleid ;) (laten we het er op houden dat ik een beetje kieskeuriger ben)

Wat we hier in België nodig hebben is een goede en gespecialiseerde headhunter. Als je met zulke service begint ga je gegarandeerd mass’s geld verdienen! Maar oh wee je gebeente als je mensen bij ons komt pikken ;)
Een kanaal dat er jammer genoeg niet is in België: een sector magazine. En dan heb ik het niet over de inside, pub en MM .. schitterende magazines die ik met veel plezier lees, maar een gemiddelde developper weet niet eens dat we bestaan. Zouden we in België (en waarom niet samen met NL) een deftig developpers/designers magazine hebben, dan hadden we er een fantastisch rekruteringskanaal bij. Uiteraard zou zo’n magazine ook voor andere doeleinden fantastisch zijn, en naar inhoud toe is er zeker genoeg om over te schrijven. Goesting om ermee te beginnen: contact me!

iDTV is coming

Steven | iDTV | Monday, 16 May 2005

Is het moment waar we allen (nuja) al twee jaar op zitten wachten eindelijk aangebroken? iDTV lijkt er nu echt aan te komen. Er is zopas een update op digimedia geweest, dus dat gaan we niet even dunnetjes herkauwen .. lees het even lekker daar.

Maar over iDTV heb ik wel nog wat te zeggen. Maar niet te veel, ik heb immers een NDA ondertekend met Skynet (vanuit These Days hebben we contacten met hun you know), en ook een veel van de informatie die ik weet over Telenet en VMMa is inside. Let’s keep it that way. Ik probeer mijn conclusies dus te baseren op de common knowledge.

Maar vanuit mijn opinie is Belgacom op een jaar tijd (veel achter de schermen) echt wel de sterkste speler geworden op de iDTV markt. En dat zelfs zonder de miljoenensteun van het IWT. Dat er nu kartels gevormd worden (Belgacom/VRT/woestijnvis vs VMMa/Telenet) is vooral jammer voor de VMMa. De VRT heeft als omroep immers ook kunnen profiteren van de IWT centjes. Dat probleem zal zichzelf wel oplossen denk ik: bij VMMa zijn echt wel een aantal creatieve mensen bij deze materie betrokken en een iDTV landschap zonder de commerciële omroep lijkt ondenkbaar (al is het maar omdat ze een voortrekkersrol moeten nemen op het vlak van interactieve reclame .. ze moeten!). Maar anyway, ik vind het jammer dat de content leveranciers (in de vorm van de broadcasters) in de polarisatie betrokken zijn. Voor mij had dit een strijd tussen Telenet en Belgacom moeten zijn. Diegene met de beste infrastructuur, en de beste 3th party content (de broadcasters zijn gemeengoed, dus laten we daar afblijven) zou de strijd winnen. Natuurlijk kunnen we ons in de eerste plaats afvragen of België al niet te klein is voor 2 concurrerende aanbieders en dito systemen, maar hell, de evoluties op de vrije markt zijn best wel leuk eigenlijk ;)

In ieder geval, zoals ik zei heeft Belgacom TV voor mij en volgens mij een steentje voor:

- Hun “in de markt zetten” model is beter. De boodschap van Telenet zou kunnen samengevat worden als: “koop iDTV, het is tof en je kunt alles digitaal zien (IMHO ligt de gemiddelde consument niet wakker van betere kwaliteit voor zijn tv programma’s, maar soit da’s een ander verhaal). We hebben een EPG en ook nog vele extra leuke diensten. En binnenkort is er waarschijnlijk veel op tv te zien waar je als iDTV kijker voordeel van hebt: je kan meedoen enzo.” De boodschap van Belgacom is in de eerste plaats exact hetzelfde, alleen zij kunnen ook zeggen: “Weet je wat, waarom gooi je je tv abonnement niet buiten (9 vd 10 een abonnement waar Telenet tussen zit, gheghe) en neem je geen tv abonnement bij ons. De prijs is waarschijnlijk redelijk gelijk, maar als je het doet krijg je er ineens iDTV bij .. met alle voordelen die Telenet ook heeft”. Bovendien kijk je dan ineens TV over de IP technologie .. tsjaka weer een internet abonnement erbij (koppelverkoop? Telenet doet in ieder geval hetzelfde).

- Belgacom heeft een goede technologie onder de arm genomen die ze wat naar hun hand kunnen zetten. Telenet heeft gekozen (nuja, het IWT zit ertussen he) voor MHP, en zogenaamd open technologie die echter wel moeilijker te plooien is. Qua ontwikkeling (om dingen te maken voor iDTV dus) is het Belgacom platform ook veel interessanter. Over de concrete voordelen ga (mag?) ik niet praten, maar weet in ieder geval dat MHP een subset op JAVA is .. en met JAVA beginnen is niet simpel (IMHO).

- Het VOD (Video on Demand) gegeven is bij Belgacom veel beter as we speak. Bij Belgacom is er direct echte VOD mogelijk (ik wil die film zien, nu!). Telenet kan deze capaciteit op dit moment nog niet aan (toch niet volgens de laatste gegevens die ik heb)

- Belgacom heeft zeer veel ervaring met interactieve marketing. Ze zijn in het “milieu” gekend als voortrekker en innovator. Ze hebben die knowhow in huis en hebben ook heel wat partners met deze expertise (These Days? Hihi :) )

- Belgacom heeft geld en wilt er geld tegenaan gooien. 38 Miljoen euro per jaar (voor 3 jaar) voor de voetbalrechten (samen met VRT weliswaar) is niet weinig he. 38 Miljoen!! En dit is maar het begin kunnen we gokken.

- …

Den Bart Becks is goe bezig :)

Best of wireless

Steven | multimedia | Thursday, 28 April 2005

Vanavond met een collega (den Tanguy, coole kerel) naar de special mobile marketing sessie van best of wireless geweest. Plaats van het gebeuren was weer het charmante Château Sainte Anne.

Special mobile marketing. Het kwam dus neer op het gebruik van de gsm als onderdeel van het marketingcommunicatie plan. Veel sms uiteraard. De gsm wordt gepositioneerd als een persoonlijk communicatieapparaat dat de gebruiker super nauw aan het hart ligt. Bovendien is de penetratie tegenwoordig immens. Dat maakt het natuurlijk uitermate geschikt als direct marketing medium.

Uit onderzoek (van Proximus, of het was toch in ieder geval Jan Van Wijnendaele die het in zijn presentatie had opgenomen) blijkt trouwens dat amper 20% van de gsm eigenaars serieuze problemen hebben met commerciële boodschappen die hun gestuurd kunnen worden. Dit is natuurlijk marketing potentieel. Wel is het belangrijk dat er steeds in het achterhoofd gehouden wordt hoe kort de gsm bij de gebruiker staat. Geen overaanbod van onrelevante boodschappen dus. Gezond verstand. Denk aan je eigen toestel: wat wil je ontvangen en wat niet. Om dit moment is de lei volgens mij nog redelijk schoon: omdat er gewoon nog redelijk weinig op dit vlak gedaan wordt gaan gebruikers ook nog niet weigerachtig staan tegen zulke acties. Ze geven het medium in ieder geval een kans. Nu is het aan ons deze kans optimaal te benutten: relevante, goede communicatie. Eens mobile spam de overhand krijgt kan het tij wel eens snel keren.
Een andere rede waarom deze communicatie minder storend is lijkt mij de directheid van het contact. Je krijgt een bericht, leest het, en doet er al dan niet iets verder mee. Je gsm heb je quasi altijd bij en aanstaan, dus dit klopt in een groot deel van de gevallen. Het grootste probleem met email spam heb ik altijd de opstapeling gevonden: je gaat slapen, gaat op vakantie, hebt een aantal meetings, .. en voor je het weet heb je een hoop mails staan waar je “goede” mails (van collega’s, familie ..) uit moet filteren. Dat is vervelend. Een sms volg je (ik toch in ieder geval) meestal direct op, dus van opstapeling geen sprake.

All is Blue dan. All is Blue is een bedrijfje dat een van hun services kwam promoten: sms2mail. Het concept is even eenvoudig als geniaal: je stuurt een code naar een nummer en krijgt vervolgens een mail met daarin extra informatie of wat dan ook (met een mail kan je doen wat je wilt).
In het geval van sms2mail is het zwakke punt echter gelijk aan het sterke punt: de emailadressen. Op basis van een sms heb je geen emailadres: die moet je grabben. Bij het eerste contact krijgt de consument dus een sms terug met daarin de vraag zijn mailadres te sms’en (vervelend hoor een mailadres sms’en). Eens je mailadres gekend is moet je het nooit meer doorsturen. Dit wil dus zeggen dat er met een zeer centrale database gewerkt wordt, en dat is net hetgeen waarmee ik problemen heb. Omdat All is Blue de touwtjes stevig in handen houdt kan je als marketeer niet anders dan hun platform te gebruiken. Dat wil dus zeggen dat op basis van jouw actie de database van All is Blue gespijsd wordt! Op zich geen probleem, want bij een volgende actie (van een ander merk bijvoorbeeld) ga je zelf opnieuw de aanvraag doen. Maar het idee dat een bedrijfje een immense database aan het aanleggen is waar ieder gsm nummer aan een emailadres gekoppeld is blijft verontrusten.
Eric Delfosse, CEO van All is Blue blijkt trouwens ook niet zo koosjer te zijn. Hij wil zijn idee nogal redelijk agressief verdedigen, en dat impliceert een rechtzaak tegen iedereen die een concept uitdenkt dat nog maar in dezelfde richting zit. Dat wil dus bijna zeggen dat je geen sms als trigger meer kan gebruiken voor eender welke actie. Zijn patent aanvraag zou trouwens nog niet rond zijn, net door het feit dat het nogal moeilijk in te perken is.

Leuke afsluiter was Jan van Aken van Ogilvy. Uiteraard was de ondertoon in zijn presentatie dat sms een volwaardig kanaal is en er reeds heel wat succesvolle cases geweest zijn. Top of the bill voor mij persoonlijk zijn deze acties waar het offline gegeven zeer sterk bij betrokken wordt. Ik heb het dan bijvoorbeeld over de interactieve billboard die als voorbeeld werden aangehaald. Bijvoorbeeld dat van American express: je kon een foto sms’en en deze verscheen dan immens groot op een interactief reclamepaneel. Schitterend. Dit soort acties zullen er bij toedragen dat mobiele technologieën snel volledig in de maatschappij geïntegreerd worden. Chapeau voor de merken die de guts hebben dit soort campagnes te ondersteunen! Wat mij betreft kan het enkel maar lonen wat imago betreft.

De powerpoint slides zul je spoedig kunnen vinden op http://www.bestofwireless.be

Adobe vs Macromdia

Steven | multimedia | Tuesday, 19 April 2005

0ngetwijfeld het nieuws van de dag (allez van gisteren eigenlijk): Adobe heeft Macromdia gekocht.

Lees op Adobe.com
Lees op Macromedia.com

Enerzijds kan dit natuurlijk goed nieuws zijn .. verenigde krachten en zo verder.
Anderzijds is concurrentie natuurlijk nooit slecht voor de verdere ontwikkeling van de producten.

En eigenlijk hield ik wel van Macromedia .. van het merk, de naam, de producten, degrafiek, de sfeer .. Ik hoop dat het niet spoedig nostalgie zal zijn

RSS: op zoek naar een business model

Steven | multimedia | Sunday, 17 April 2005

Vorige week heb ik samen met een collega een interne presentatie gegeven over RSS. De grote vraag die we behandeld hebben is of RSS en nieuw marketing medium kan vormen, of dat het een kannibaliseert op e-mail marketing. Die laatste mogelijkheid is belangrijk voor ons bedrijf, omdat we toch een zeker expertise hebben in email marketing en dan zeker one-to-one communication.

De bevindingen zijn zoals zovaak niet eenduidig. Wel waren we het er over eens dat RSS aan een grote opmars bezig is, en dat we er in de toekomst zeker rekening mee moeten houden.

Een ander onderdeel ging over de zoektoch naar een geschikt business model voor RSS. Als het dan toch voor zijn grote doorbraak staat moeten we er klaar voor zijn en weten waar en hoe we het kunnen inzetten in de marketing communicatiemix.
Toevallig verscheen er een paar dagen later op de RSS sectie van marketingstudies.net een artikel over “The business case for RSS” met daarbij een interessante flowchart. Het doet me plezier dat onze bevindingen bijna volledig in dit model passen.

RSS flowchart

Over RSS gesproken, ik gebruik sinds enkele weken een nieuwe reader: RSS Bandit. Ik was de vorige, feedreader, een beetje beu. Hij was wat te buggy wat mij betreft. Voor RSS Bandit heb je wel het Microsoft .NET framework nodig.

IE watch

Steven | multimedia | Wednesday, 06 April 2005

Ik weet dat het not done is om goede dingen over internet explorer te zeggen. Dat zal ik dan ook maar niet doen, hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik nog steeds 90% van de tijd IE gebruik. Het zal wel een combinatie van gewoonte en gemakzucht zijn zeker. In ieder geval stoor ik me weinig aan deze browser tijdens het surfen zelf, en ik vermoed dat de meerderheid van de surfers van dezelfde mening is. Nu ja, daar wilde ik het hier niet over hebben. Ben je er wel in geïnteresseerd lees dan even volgend artikel: Naar voren –> Browseroorlog !?. Zeer to the point allemaal.

Geen gestoef over IE dus, maar wel over een third party plugin. Dat mag toch nog he ;)

IE Watch

De plugin in kwestie, IE watch, maakt eigenlijk alle requests die van een webpagina komen zichtbaar. Dit kan gaan van images, tot stylesheets en javascript files. Nog handiger is het voor bijvoorbeeld trackers. Mensen die ooit met hitbox of webtrends of … gewerkt hebben weten dat het een pain in the ass is om te controleren of je scriptje wel de juiste variabelen doorzend. Zeker als je dan ook nog eens met flash aan het werken ben. Met dit tooltje zijn deze ongemakken de wereld uit. Gewoon het tooltje activeren (het is genest in IE en te starten via de toolbar) en je ziet alle requests netjes op een rijtje!

Year of my blog

Steven | Random Thoughts | Tuesday, 22 March 2005

Nadat ‘ze’ de voorbije 2 jaar steeds hebben uitgeroepen tot het jaar van de blogs, wordt het misschien eens tijd om het gegeven zelf nog eens te herbekijken.
En als het hier allemaal niets uithaalt is het nog eens een goede gelegenheid om het excelente Nucleus nog eens uit de kast te halen. Nucleus, waar mij naam nog ergens in de uiterst vroege changelog te vinden is, is uitgegroeid tot een professioneel systeem met wereldfaam. Het bewijs dat internet de mondiale grenzen ruim overstijgt en je ook in het kleine België kan meespelen. Uiteraard gaan we voor niet minder ;)

Het enige wat me nog rest is het boeltje hier nog wat stylen, waar ik overigens zwáár tegen op zie. Een noodzakelijk kwaad.
Als we al zover komen zal ik trachten vanuit een redelijk professionele ondertoon te spreken over onderwerpen als daar zijn: interactieve marketing, de crossmedia mix, communicatiestrategieën en -theorieën, webontwikkeling, .. en meer van dien. Kortom alles wat in het verlengde ligt van mijn opleiding (communicatiewetenschappen KUL) en mijn job (multimedia developer These Days)

U hoort nog van ons.