Eentje is geen’tje

Steven | Random Thoughts | Saturday, 23 July 2005

Daarom maar liefst 2 weken vakantie. Ik zit al minstens een week in het buitenland, dus veel updates moet je niet verwachten. Het redactionele werk laat ik hierbij gedurende deze tijd dan ook bij jullie. Laat me weten via de comment box wat jullie van deze blog vinden. Goed bezig? Bijsturing nodig? Heeft deze blog bestaansrecht of is de toegevoegde waarde tot nu toe nihil? Zijn de artikels te kort, te lang, een goede mix? Is het goed geschreven of boring as hell? Voldoende originele content, of dingen die iedereen al weet. In ieder geval, zorg dat ik iets te lezen heb als ik terug kom uit vakantie, zodat ik op basis van jullie feeback eens een kritische zelfreflectie kan doen. See you later.

Google naar de maan

Steven | Google | Wednesday, 20 July 2005

Na maps.google.com en earth.google.com heb je nu ook moon.google.com. Hiermee kan je dus inderdaad (surprise surprise) een blik werpen op de maan. Leuk easter egg trouwens: zoom eens tot het diepste niveau :)

Tekken, your own dimension

Steven | marketing, advertising & campaigns | Wednesday, 20 July 2005

Sinds kort op tv: je eigen Tekken spot. De tandem Hypervision/TBWA werkte een gecombineerde above/below campagne uit waar enthousiastics gevraagd wordt hun eigen spot op te nemen en in te zenden. Dit alles in het kader van de release van versie 5 van de game. De beste spots worden zelfs op televisie getoond. De campagne lijkt te lopen als een trein. Niet helemaal verwonderlijk, want de campagne ligt recht in de lijn van het doelpubliek. De actie die gevraagd wordt is in de eerste plaats plezant, maar ook helemaal niet zo moeilijk: met een fotocamera kom je al heel ver. Daarnaast moet je maar wat onnozel doen en origineel uit de hoek zien te komen. Ook niet vergeten dat het zomervakantie is, de ideale tijd dus om met je maten plezier te maken .. en waarom ineens een prijs in de wacht slaan.

Twee dingen versterken het succes van de campagne:
- Het virale luik: als bezoeker van de website kan je stemmen op filmpjes, ze doorsturen naar je vrienden, ..
- De offline omkadering. De major lead wordt ongetwijfeld gegenereerd door de spots op tv. En deze spots zijn zeer uitnodigend: je krijgt oa een ander spotje te zien en de impliciete boodschap dat je dat wel eens zou kunnen verbeteren en zelf op tv komen. De spot die ze laten zien bewijst de haalbaarheid van het opzet.

Verder wordt de campagne mede gedragen door Arena 51, de gaming site van Skynet, als het ware een natuurlijk biotoop. Dit is een van die omstandigheden waarin een netwerkbureau zijn toegevoegde waarde kan bewijzen, en dat hebben ze volgens mij met verve gedaan.

Het Bewijs dat nieuw werkt

Steven | marketing, advertising & campaigns | Monday, 18 July 2005

Vandaag bij ons op het werk: een nieuw drankje in de drankautomaat. Allez, eigenlijk was het gewoon niet bruisend water, maar dan in een flesje, terwijl al de andere drankjes in blik verkrijgbaar zijn. Voor ik het wist stond ik daar met een flesje water in mijn had, en dat terwijl er over het hele gebouw (gebouwen eigenlijk, sinds kort) gratis heerlijk gekoeld water in Sip-Well‘s verkrijgbaar is. De kracht van het nieuwe ;)

Maelstrom, reeds ontdekte features

Steven | multimedia | Monday, 18 July 2005

Sinds de release van de Bèta versie van flash player 8 zijn verschillende flashdeveloppers aan het experimenteren geslagen om de nieuwe features te ontdekken. Via de Macromedia XML News Aggregator kon je de afgelopen week volgen hoe deze stilaan binnendruppelden. Verschillende blogs beginnen nu de verschillende voorbeelden te verzamelen, zoals onderandere deze blog (franto.com). Check it out!

Arm Vlaanderen

Steven | marketing, advertising & campaigns | Friday, 15 July 2005

De nieuwe Scarlet spot al gezien? Een bende blote mensen in hartje Antwerpen met als baseline “laat je niet uitkleden”. Redelijk Spencer Tunick, maar al bij al een leuke spot die de boodschap goed en ludiek illustreert. Nu zag ik net op kanaaltwee dat de spot gecensureerd werd uitgezonden. En dan bedoel ik blokjes overal he, tieten, pieten én konten. Behalve de borsten van die iet wat corpulente man dan. Is het nu niet zielig dat zelfs zo’n spotje gecensureerd moet worden. Een spotje waar naaktheid helemaal niet in het teken van seksualiteit staat! In ieder geval, de iets meer open-minded mensen kunnen de spot in al zijn facetten hier bekijken!

Belgacom TV

Steven | iDTV | Thursday, 14 July 2005

Gisteren even naar de infolijn gebeld om te informeren naar Belgacom TV. Mijn bevindingen wil ik jullie uiteraard niet besparen.

Laten we beginnen met te zeggen dat de zenders van de VMMa nog niet beschikbaar zijn op Belgacom TV. Een (tijdelijk?) probleempje dat er voor zorgt dat Belgacom nog geen volwaardig alternatief is voor de kabelboer. Op dit moment is hun iDTV dus voornamelijk spielerei, een leuk extraatje bij je kabelabonnement. Tenzij je natuurlijk geen VTM, kanaaltwee of JIM kijkt en een grote voetballiefhebber bent, dan kun je haast niet beter hebben.

De kosten voor Belgacom TV vallen op dit moment enorm mee: 6 euro per maand voor de huur van de set-top box. Hier kan je het haast niet voor laten natuurlijk. Tenminste als je al een ADSL abonnement van Skynet hebt, want dat heb je natuurlijk even nodig.

6 euro per maand, maar dan hebben we het nog niet over de installatiekosten. Jawel, Belgacom stuurt een technieker op je dak om de kabeltjes in de juiste gaatjes te steken: 129 euro. Bovendien heb je in 99% van de gevallen een nieuwe ADSL modem nodig: op dit moment is enkel een bepaalde wireless modem van Philips compatibel. “Maar hij staat wel in solden meneer”, maar dan nog kost het een 70 euro. Je oude modem kan je weggooien, “of verkopen”, want het is immers je eigendom, je hebt er al eens veel geld voor betaald, remember. Een wireless modem, maar voor Belgacom TV heb je wel een kabel nodig !? Jammer, mijn modem staat helemaal niet in de buurt van mijn TV, en als ze dan toch wireless beginnen .. gemiste kans. Nu, tot eind augustus moet je alvast de activatiekosten niet betalen. Dat is ook 70 euro, dus daar kun je de modem van betalen. Brengt ons op ongeveer 200 € installatiekosten. Niet weinig natuurlijk voor een product dat de markt moet veroveren. Als je al ADSL hebt tenminste, anders moet je daar ook nog een abonnement op nemen.

Major cutback: als je Belgacom TV kijkt zakt je internetsnelheid! Je hebt 4,6 Mb/s ter beschikking bij een gewoon ADSL abonnement, en Belgacom TV gebruikt daar ongeveer 4 Mb/s van. Dus dan schiet er nog 600 kb/s over om te surfen. Niet al te veel natuurlijk. Tenzij je een VDSL abonnement neemt, maar dat kost een stuk meer (+ duurdere modem).

Nu ik heb beslist nog even te wachten, vooral om deze redenen:

- binnenkort zou er een doe het zelf pakket beschikbaar zijn
- binnenkort worden er andere modems ondersteund. Er bestaat een waterkansje dat die van mij er dan gaat bijzijn, al vrees ik van niet
- even kijken hoe het evolueert op het vlak van de VMMa enzo, en naar prijszetting en marktpenetratie

2 leuke details:

- “Of ik Belgacom TV voor de voetbal wou nemen”. Nee sorry beste mens. Je argument dat naar een paar matchen gaan zien meer kost gaat dus niet op.
- “Of ik tegen het goedkoopste tarief belde”? Zeker niet, ik heb namelijk enkel en alleen een telefoon abonnement om ADSL te kunnen nemen, voor de rest bel ik mobiel. Maar volgens mijn gesprekspartner zijn ze aan het werken aan een formule waar je ADSL zonder telefoon abonnement kunt nemen. Dat is natuurlijk goed nieuws. Het geld dat je dan bespaart op een discovery line kun je gebruiken om je set-top box te huren.

Nummer 8

Steven | multimedia | Tuesday, 12 July 2005

Macromedia heeft net zijn publieke bèta van flasyplayer 8, codenaam Maelstrom, gelanceerd.

http://www.macromedia.com/software/flashplayer/public_beta/

Ik heb hem geïnstalleerd op mijn Firefox, en Explorer nog even save gehouden. Ik kan het me niet permitteren de dingen niet meer op 7 te kunnen checken he ;)

Nu is het wel nog afwachten tot flashkes die in het nieuwe formaat geëxporteerd zijn zodat we de nieuwe features eens kunnen uittesten. Als er iemand iets weet staan, let me know.

Mobiel googelen

Steven | Google | Monday, 11 July 2005

Google heeft een demo gelaunched waarmee je kan zoeken via sms. De service is voorlopig enkel toegankelijk in de VS en de UK. Naar lokalisatie toe kan dit wel eens een heel interessante service worden!
Check it out @ http://www.google.com/sms/demo.html

A3 goes USA

Steven | marketing, advertising & campaigns | Saturday, 09 July 2005

Ter promotie van de launch van de nieuwe Audi A3 (de Sportback in Europa, in Amerika kennen ze geen auto’s met maar 3 deuren ;) ) komt Audi met een zeer mooi uitgewerkte online campagne.

http://www.audiusa.com/a3

3 filmmakers hebben een film gemaakt van elk 15 minuten rond de nieuwe A3. Deze films zijn online te bekijken, en je kunt er als bezoeker op stemmen.
Fantastisch toch dat een merk als Audi er veel geld voor over heeft om een dergelijk campagne online te doen. Natuurlijk zijn de States een veel grotere actieterrein, en dat is net jammer aan bijvoorbeeld België/Vlaanderen. Als de marketingbudgetten nu eens pan-Europees verdeeld zouden worden zouden de advertising mogelijkheden toch enorm toenemen zonder dat er moet worden ingeboet op vlak van impact, in tegendeel. Het enige probleem dat we in deze context tegenkomen is dat van lokalisatie, maar hier valt wel een dikke mouw aan te passen. Het grootste probleem is wel degelijk dat de budgetten verdeeld zitten en de campagnes dus reeds voor de start beperkt worden.

De campagne doet overigens wel denken aan BMW films van een paar jaar geleden, al zijn er een paar duidelijke verschillen. De BMW films waren geregisseerd door Hollywood directors, en je zag dat de budgetten dan ook navenant waren. De bedoeling van BMW was duidelijk spectaculaire films maken met hun producten centraal. De auto’s werden voorgesteld als een zeer krachtig en centraal gegeven. De bedoeling van de campagne was toen oa rijke potentiële klanten bereiken die haast geen tv meer keken, en toegegeven, de films droegen in ieder geval bij aan de mythe BMW. De resultaten waren dan ook super: in 2001 was het dé advertising hit en dat jaar alleen waren er over de 10 miljoen downloads! En volgens mij gaat het dan nog maar over de eerste film, Hire I. In ieder geval het was huge!

Audi gooit het over een iets andere boeg, en ik denk dat ze daar gezien de doelgroep van hun A3 zeer goed aan hebben gedaan. De 3 films zijn duidelijk geen special effects blockbuster things zoals dat bij BMW wel het geval was. Het zijn bescheiden maar goed gemaakte documentaires. De A3 is in iedere film aanwezig, maar bevindt zich toch enigszins op de achtergrond. Het is een werkding, een vervoersmiddel, maar wel eentje met ballen. De A3′s in de films haalt zijn kracht uit de protagonisten. Dit zijn stuk voor stuk jonge mensen op een missie. Hun waarden worden redelijk rechtstreeks overgedragen op de A3 als product. Dit zijn waarden als: zelfstandig, jong, intelligent, beetje eigenzinnig (weten wat je wilt), succesvol, kwalitatief, … stuk voor stuk waarden die Audi volgens mij wilt uitschijnen met de A3.
Min of meer de guerrilla benadering dus. Ik vind het in ieder geval fantastisch!

Trouwens, de rest van de campagnesite is ook oerdegelijk, wat we van Audi gewoon zijn trouwens.

Mijn A3 sportback (Europa remember) is al een tijdje geleden besteld. Jammer van de wachttijd. Als Audi toch nog ergens wilt verbeteren, dan graag op de leveringstermijn ;)