London calling!

Steven | Random Thoughts | Thursday, 07 July 2005

11u40 : biep biep. Breaking news SMS : “Verschillende explosies leggen het metro verkeer lam in Londen. Meer in het nieuws op VTM“. Fantastisch toch dat breaking news! Maar zeker niet optimaal. Hoe? Wat? Wat weten we nu eigenlijk? Niets! Het enige wat we weten is dat we best zo snel mogelijk achter het nieuws aanhollen. Niet zo evident, want ik zat op dat moment net in een teleconferencing meeting.

Met andere woorden, we blijven zitten met een hoop vraagtekens. 10 minuten later, opnieuw hetzelfde bericht, alleen iets uitgebreider: “Verschillende explosies leggen het metro verkeer lam in Londen. De politie spreekt over verschillende gewonden. Extra nieuws op VTM om 12 uur”. Gewonden? Extra nieuws? Klinkt serieus, maar nog steeds weten we niet veel meer.

We zien steeds vaker dat zogenaamde breaking news services vooral gebruikt worden om een lead te genereren naar het basisproduct, in dit geval het televisie nieuws. Dit is ergens normaal, maar zeker ook ergens ontzettend jammer en wat mij betreft een gemiste kans.

Breaking news moet je kunnen bereiken buiten je bureau en buiten je zetel. Hoe kan ik in godsnaam op de hoogte blijven als ik bv ergens op een boot of zo zit? Het VTM nieuws is dan niet erg nuttig.
Maar, it’s all in our hands. We hebben tegenwoordig bijna allemaal een gsm waarmee we foto’s kunnen nemen, en dus zeker kunnen wappen. Waarom geen breaking news sms of mms met daarin een waplink? Volg de link en je komt op een mini site’je terecht waar je de nieuwste berichtgeving kan volgen: een tot the point verslagje, wat foto’s, en (waarom niet) een videootje. Bovendien is een wapsite in tegenstelling tot een sms wél updatebaar. Heb je meer informatie, dan pas je de content aan. Wil je een direct service aanbieden aan enkele nieuwsgierige ontvangers, waarom dan geen link om zich in te schrijven op de speciaal opgezette sms service: alle breaking news berichten over de aanslagen in Londen ontvangen, schrijf je hier in. Mensen die voor de tv zitten (of achter de computer) zullen waarschijnlijk niet meer geïnteresseerd zijn in verder sms verkeer .. de mensen op hun boot daarentegen krijg je zo mee.

RSS is going mainstream

Steven | multimedia | Tuesday, 05 July 2005

We kunnen er niet buiten, overal waar we kijken zien we RSS oppoppen. Rebecca Lieb schreef een paar dagen geleden een artikel voor Clickz waar ze de eerste reële marketinggebruiken even toelicht.

- couponing: en dit schijnt serieus hot te zijn in de states! Het komt er op neer dat je kortingsbons via je rss lezer binnentrekt. Er zijn ook gebrande couponlezers of zelfs bars voor in je browser. Daarnaast kunnen de feeds ook gebruikt worden ter integratie in andermans websites
- affiliate marketing: waarmee je ineens intekent op een netwerk en zo dus meewerkt aan een (content) integratie op grotere schaal
- PR: verschillende grote bedrijven sturen oa al persberichten uit via RSS
- Classifieds: de zoekertje dus. Waar the hell blijft e-bay?? Ze zijn hier dus serieus de boot aan het missen en hadden op dit vlak een echte voortrekkersrol kunnen spelen. Het is zelfs al zo erg gesteld dat er 3th party solutions zijn die e-bay via rss aanbieden
- ..

Dit artikel kadert goed in het licht van het RSS business model waar ik een tijdje geleden over sprak.

Open remoting

Steven | multimedia | Tuesday, 05 July 2005

Net te weten gekomen dat amfphp zijn 1.0 versie gereleased heeft. Na ongeveer 2 jaar wachten is het dan eindelijk zover. Het project heeft echt wel een lange tijd op zijn gat gelegen, maar heeft eerder dit jaar vers bloed gevonden, en ik heb de indruk dat die mannen goed bezig zijn.
Een kleine intro: amfphp is dé opensource oplossing (geschreven in php) om flash remoting te gebruiken. In principe heeft de community het gedrag van de commerciële remoting oplossingen gewoonweg geëmuleerd. Remoting is een “nieuwe” (nuja) manier om data in flash te gebruiken, en dat kan dan gaan van het gebruiken van databases tot het manipuleren van webservices.

amfphp

Ik heb zelf al wat met remoting gedaan, en ben er super content en enthousiast van. Alleen miste ik in amfphp inderdaad nog wat de omkadering die je bij een commerciële oplossing standaard kan vinden. Bij amfphp moest je inderdaad veel zelf zoeken, was er niet al te veel documentatie en konden sommige features nog niet 100% gebruikt worden. Daarnaast kan je je dan wel beroepen op een steeds groter wordende community die je op ieder uur van de dag met raad en daad bijstaat.

In ieder geval, met de lancering van versie 1.0 en de overige plannen die te lezen zijn op de amfphp website is het duidelijk dat we nog veel kunnen verwachten en dat amfphp goed op weg is een professionele, zij het gratis en open source, oplossing te worden.