SEM = Search Engine Maffiapraktijken
Sinds vorige week vrijdag in het nieuws (in Datanews), en pretty hot: het nieuwe SEO schandaal.
Schurk van dienst: Publicityweb
In het kort, ze hebben de websites van enkele van hun klanten “geoptimaliseerd” op een niet geoorloofde manier. Niet geoorloofd in de zin van doorway pages en verborgen linken. Doorway pagina’s zijn voor search engine geoptimaliseerde pagina’s die niet authentiek deel uitmaken van de website. De verborgen linken dienen er voor dat de search engines op de pagina’s komen, deze indexeren en dan (hopen ze toch) al die content aan de website koppelt.
Vandaag een klein vervolg gekregen op digimedia.
- Google stelt de Belgische SEM-agencies voor nieuwe uitdagingen en krijgt kritiek op zijn beslissingsmacht
- De positionering van Flash-sites: reacties
Een paar bedenking toch.
Om te beginnen, ik kan er echt niet bij dat firma’s als Publicityweb zich hier nog aan bezondigen. Dat is gewoon te absurd voor woorden.
Erger vind ik dat de situatie maar weer eens gebruikt wordt om de flash sites in een slecht daglicht te zetten. Dit is namelijk een van de dingen waar Publicityweb zich achter verschuilt: we moeten wel want het zijn flash sites. Zever natuurlijk, want bv http://www.nextiraone.be/ (één van de geviseerde websites) is helemaal geen flash site. Maar bovendien worden alle pogingen om flash sites te optimaliseren weer eens bij het grof vuil geveegd.
Kan een flash site geoptimaliseerd worden. Volgens bSeen alvast niet (zie hier). Een redelijk makkelijke houding vind ik dat. Nu, het is tenminste een veilige en propere houding, enkel nadelig voor de perceptie van flash.
Serge is gelukkig niet vies van een uitdaging en zegt dat het wel degelijk kan. Een mening die ik alvast volg.
Treffend vind ik de reactie van Jeroen (plusposition & SEO/SEM specialist bij These Days): “De realiteit is dat er meer en meer flash websites gemaakt worden. Search engine marketing moet die trend gewoon volgen en – binnen de regels van de zoekmachines – creatieve oplossingen vinden om ook die sites goed te laten ranken in zoekmachines.“
Een reactie die ik dus volledig volg.
Je kan de flash in een database gestuurde website louter beschouwen als een presentatielaag. Die is niet relevant voor de content an sich, wel voor de gebruikerservaring. Diezelfde content kan zijn weg dus zowel naar de flash als naar de zoekmachine vinden. En dat daar (degelijke) technieken voor bestaan heb ik al eens aangehaald (zie ook de ander links bij de reactie van Serge)
Fine line? Eigenlijk niet. Als je dezelfde content aan de zoekmachine aanbied die in je (flash) site te vinden is, dan is er niets aan de hand en ben je aan het optimaliseren. Denk je dat het nodig is om andere content te creëren en aan te bieden, content die je gebruiker normaliter niet te zien krijgt, dan ben je bezig met manipulatie, en zit er een haar in de boter.
Met andere woorden, ook hier weer: common sense.
Waar ik bij These Days van hou in het verband met SEO is de wisselwerking tussen technologie, creatie, content en best SEO practices. Omdat we op het scherp van de snee zitten moeten we wel evolueren. Een advies als: “herwerk uw flashsite maar in html” zul je bij ons dus niet snel te horen krijgen. Het fijne is dan ook dat je door na te denken en te experimenteren ook effectief resultaten kunt boeken. Ik vrees soms dat een aantal gespecialiseerde zoekmachine firma’s te veel bezig zijn de guidelines van buiten te leren en toe te passen, dan te ontdekken wat er technisch mogelijk is.