De ongeschreven management regels
Ooit gehoord van William Swanson? Hij is de CEO van Raytheon, een groot Amerikaans bedrijf dat actief is in de militaire en luchtvaartindustrie.
De naam van Swanson zal echter ook altijd verbonden worden met zijn “Unwritten Rules of Management“. Het is een beetje een vreemde historie en een inspiratie voor iedere virale campagne. Het begon als een presentatie van the man himself, en deze presentatie is dan de wereld rond gegaan. Managers stuurde het naar elkaar door, het vond zijn weg via email en internet .. in ieder geval, de verspreiding is enorm. Op de website van Raytheon kan je nu zelfs een gedrukt exemplaar bestellen, gratis, en daar zijn er al zo’n 100.000 van de deur uit. Ik heb zelf een exemplaar besteld een paar weken geleden, maar nog niets gekregen. Hopelijk komt het er nog aan.
Een tijdje geleden heeft Bizz de regels nog eens gestuurd via hun Bizz by Mail, tevens de eerste keer dat ik de regels in het Nederlands te lezen kreeg. Ik ben zo vrij deze regels hier schaamteloos te kopiëren, daar dienen ze immers voor, maar weet dus wel dat ze van Bizz komen. Het zijn er wel maar 25, ondertussen zit Swanson al aan 33 regels.
Waarom post ik ze hier? Wel enerzijds kunnen ze natuurlijk van pas komen voor mensen in een management rol, maar daarnaast denk ik dat zeer veel van deze regels een inspiratie kunnen zijn voor iedereen die het beste van zijn/haar leven en zijn/haar werk wil maken. Ik ben in ieder geval van plan deze regels van buiten te blokken. Tenminste, bij wijze van spreken, er in ieder geval meer mee doen dan eens vluchtig doorlezen.
Aanvullend, een recent interview met Swanson uit US Today.
En nu, cut the crap en naar de regels!
1. Zeg eens wat vaker “Ik weet het niet” als u het inderdaad niet weet (en dat is vaker het geval dan u wel denkt).
2. Het is makkelijker om u in iets nieuws te storten dan om ermee te stoppen.
3. Als u geen kritiek krijgt, is dat misschien omdat u bitter weinig doet.
4. Ga op zoek naar wat ontbreekt. Velen zien hoe de bestaande situatie kan worden verbeterd maar slechts weinigen zien wat er nog niet is.
5. Denk aan de slide-regel: als iets in een presentatie naar voren wordt gebracht, ga er dan van uit dat de hele wereld op de hoogte is en handel daar ook naar.
6. Werk voor een baas aan wie u in alle vertrouwen kan zeggen wat u denkt. Onthoud dit: familie kan u niet kiezen, uw baas wel!
7. Check geregeld alle lopende projecten om er zeker van te zijn dat de resultaten wel degelijk aan uw verwachtingen beantwoorden. Alleen zo wordt u geen slachtoffer van de wet van Newton (nvdr: de wet van de traagheid, hier vrij te vertalen als “wat schots en scheef vertrekt, eindigt ook schots en scheef”).
8. Zelfs al lijken uw eerste opdrachten banaal en onbeduidend, geef altijd het beste van uzelf.
9. Doorzettingsvermogen of vastberadenheid is het vermogen om ondanks moeilijkheden, ontgoochelingen en onverschilligheid te blijven doorgaan. Zorg ervoor dat men u niet kan bestempelen als iemand die aan alles goed begint maar niets correct afwerkt.
10. Wil u dat een project opschiet, blijf dan niet passief op de anderen wachten: volg de zaken op en vergewis u er van dat de anderen hun werk doen.
11. Bevestig uw richtlijnen en de beloften van anderen altijd schriftelijk. Denk niet dat de dingen vanzelf gaan.
12. Wees niet bedeesd, praat vrijuit, kom op voor uw mening en promoot uw ideeën.
13. De ervaring leert dat een opdracht meestal gaat naar de persoon die met de grootste zelfzekerheid en kennis van zaken praat.
14. Span u in om kort en helder verslag uit te brengen, of het nu mondeling dan wel schriftelijk is.
15. Wees uitermate voorzichtig met wat u beweert: juist is juist!
16. Verlies nooit uit het oog dat u voor een baas werkt:
- houd hem op de hoogte, vermijd verrassingen;
- wat hij u vraagt, is uw hoogste prioriteit.
17. Beloften, planningen en ramingen zijn belangrijke instrumenten in het zakenleven. Ga dus verbintenissen aan en verschuil u niet achter het zwakke excuus dat te veel factoren onzeker zijn.
18. Doe nooit rechtstreeks uw beklag bij de bedrijfstop. En bega nooit de flater iemand te schrijven met diens baas in CC.
19. Vergeet nooit dat u in uw externe relaties de onderneming vertegenwoordigt. En wees voorzichtig met wat u belooft.
20. Maak er een gewoonte van recht op de kern van de zaak af te gaan. Als u in de lift kan uileggen waarover het gaat (‘elevator pitch’), zit u gebeiteld.
21. Laat u niet meeslepen door dringende zaken van technische aard. Blijf met uw beide voeten op de grond.
22. Maak er een goede gewoonte van snelle en duidelijke beslissingen te nemen.
23. Bij het nemen van beslissingen zijn argumenten ‘pro’ veel makkelijker te verdedigen dan argumenten ‘contra’. Toch wil uw baas ook de contra’s te horen krijgen.
24. Verlies nooit uw gevoel voor humor.
25. Beleef plezier aan uw werk. Dat zal te merken zijn aan uw prestaties. Niemand werkt graag met een brompot (tenzij een andere brompot).
Inderdaad, er zitten missch wel een aantal goede tussen.
Maar ik vind ze persoonlijk nogal algemeen – en kan me in vele niet vinden … vb punt 16
wekt bij mij een aversie op. Zal wellicht iets persoonlijk zijn.
Een kennis van mij zei niet zo lang geleden "een goede baas is een dode baas". Niet letterlijk natuurlijk! Maar spijtiggenoeg is het vaak wel de realiteit.
Hier moet je er dan wel even rekening mee houden dat die regels eigenlijk voor managers geschreven zijn, en daar maakt het voor mij extra veel sense, denk je niet?
En als je echt zoveel problemen met je baas hebt, denk dan aan regel 6
Vaag, mja, maar toch vaak zwaar tegen gezondigd .. die regels zijn ook geen specifiek stappenplan naar succes. Wel een algemene checklist voor handelen. De specifieke invulling, in een specifieke situatie, zul je zelf moeten verzinnen. Als de regels een antwoord zouden bieden op alles zouden ze maar in een computer moeten worden ingegegeven, en weg met het management …
Ik heb zo een boekje thuis. Ongeschreven regels. Best wel leuk boekje maar er staat duidelijk in dat je er met niemand over mag communiceren. Het is een doe boekje voor jezelf.