I'm Steven Verbruggen, Belgian new marketing / cross-media professional currently working at Nascom as an interactive strategy maven.
I bridge the gap between marketing and technology. On this personal blog I talk about trends, implementations, best practices, .. on this subject.
Philippe Deltenre, Media Strategist at Microsoft Belgium, distillated 8 new marketing questions out of his client sessions. He’s answering them himself on his blog, and involves some other marketeers (like Jaffe) as well.
I thought it would be nice to give my opinion on these questions. I’m fully aware it won’t always be that much different from Philippe’s or somebody else’s opinion, but I try to answer with my particular experience. I hope you guys contribute, and Philippe got some beef out of it
It would be a good idea to do a question per day, but I know myself and my blogging frequency, so we’ll see how it works out.
Just to let you know that today we launched our own developers lab at labs.thesedays.com. We plan to make it big, so check it out and you can say you were there from the beginning.
Big thanks to Nico for sharing his content and Tom for setting-up this beauty.
Omdat ze mij gevraagd hadden de nieuwe Croky chips uit te testen, en ze me vervolgens een doos met 12 zakken hebben toegestuurd, heb ik dat dan ook maar braaf gedaan. Het resultaat zie je in een filmpje dat ik ook op www.maakofkraak.be ga posten, en misschien krijg ik dan nog wel adwords
Die chips uit het filmpke is trouwens behoorlijk pikant? Amai! De kaas was meer mijn ding, ook niet 100% welliswaar. Sweet Tomato moet ik nog proeven.
Dit weekend kreeg ik de vraag van een student, of ik het business model achter iDTV kende. Hij heeft vermoedelijk mijn blog gevonden omdat ik in het verleden wel wat over iDTV geschreven heb. Natuurlijk ken ik dat niet, maar ik heb wel een aantal pijlers trachten bloot te leggen. Hierbij dus mijn antwoord. (more…)
“(tijd) – McDonald’s verspilt ‘slechts’ 8 procent van zijn reclamebudget. Dat kan beschouwd worden als een groot succes, want volgens de Amerikaanse onderzoeker Rex Briggs kan gemiddeld 37 procent van het reclamebudget als weggegooid geld worden beschouwd. Briggs, tevens eigenaar van het adviesbureau Marketing Evolution en auteur van het boek ‘What Sticks’. In het boek, dat in het vakblad Adformatie wordt voorgesteld, nuanceert Briggs de befaamde uitspraak van John wanamaker dat de helft van het reclamebudget weggegooid geld is en dat we niet weten om welke helft het gaat. Briggs steunt zijn uitspraak op vijf jaar onderzoek naar grote adverteerders in de VS als McDonald’s, Procter&Gamble en Ford. De advertenies hadden een gezamelijke waarde van 1 miljard dollar. Volgens Briggs is de verspilling van 37 procent niet te wijten aan de reclamebureaus maar aan de marketeers, die per se hun budgetten willen opsouperen om het jaar nadien minstens evenveel te krijgen. Bovendien zien ze marketing niet genoeg als een proces dat constant moet worden verbeterd en dat draait om het versturen van de juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment. Door dat wel te doen, kunnen bedrijven volgens Briggs de effectiviteit van hun reclame doen stijgen tot 86 procent. Hij meent dat het mogelijk is om de verspilling te reduceren tot 14 procent.”
De Tijd, Zaterdag 17 Maart 2007; p20 – 37 procent reclamebudget is weggegooid geld.
Mensen met interesse voor de materie kan ik enkel aanraden What Sticks te lezen.
Gisteren kreeg ik een mailtje in de bus. Of ik een nieuw Croky product wilde reviewen op mijn blog. Crokidos. Ik zou dan staaltjes krijgen, en mocht volledig eerlijk zijn.
Er wordt zelfs een website geopent waar je review videootjes kan posten: maakofkraak.be.
Slimmer bloggers zagen al snel dat die URL nog niet geregistreerd was. Pietel ging er dan ook meteen mee lopen en houdt hem even gegijzeld. Losgeld: chips op de bwards.
Grappig. Kleine fuckup van Mortierbrigade, maar ze spelen het spelletje mee en gaan inderdaad trakteren. Eigenlijk mogen ze beide pollekes kussen voor de buzz die er op deze manier gemaakt is.
Of ik zelf ga reviewen? Sure, why not. Ben altijd wel into een (marketing) experimentje. En ik kan chips ook wel smaken (zoals je jammer genoeg begint te zien).
Ik was wel een beetje teleurgesteld toen ik daarstraks die crokidos al in de Carrefour zag liggen. Ik dacht/hoopte/veronderstelde dat de blogger de pre-taste kregen. Heb dan maar een zak gekocht en al geprobeerd. Crispy Cheese was de smaak. Not bad. Waren klein chips rolletjes. Textuur leek wat op nacho’s, maar was minder hard en dus beter eetbaar. Qua smaak niet echt iets nieuws vond ik. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het in mijn vaste chipsassortiment komt.
Maar bon, laat maar komen die zending, dan maak ik er misschien nog wel een filmpje van.
Dit is eigenlijk al de 2e marketing/advertising vraag die ik krijg op een dikke week tijd waarbij Minor Issues als medium gevraagd wordt (AdHese was de vorige). Wil dit zeggen dat MI mainstream wordt, of is het blogmarketing dat begint te boomen?
Om af te ronden nog wat linken naar blogposts die hierover reeds verschenen zijn.
Met de Thalys naar Parijs.
De kaart moet ik afhalen aan een automaat in het station. Omdat het nogal vroeg is, ik dit nog nooit op deze manier gedaan heb, en ik toch enige zekerheid wil bel ik toch maar even de inlichtingen. Nummer zoeken op de site van de NMBS (www.thalys.be werkt overigens niet).
Uiteindelijk het nummer gevonden, blijkt een 02 nummer te zijn ipv het verwachtte 016 nummer (Leuven), maar what the hell.
Na veel 5en en 6en toch iemand aan de lijn gekregen. Een Franstalige, hoewel ik Nederlandstalig gekozen heb, die mij eerst positief antwoord geeft, maar als blijkt dat hij me toch niet begrepen heeft doorverbindt naar een Nederlandstalige collega.
Dan krijg ik te horen dat hij daar niet op kan antwoorden. Ik vraag wie wel. Kan hij niet zeggen. Ik vraag het nummer van het station van Leuven. Dat krijg ik uiteindelijk, ongeveer gelijktijdig met het antwoord dat ze me toch niet gaan antwoorden omdat de inlichtingen gecentraliseerd zijn.
I mean: huh??
Ik hang nu aan de infolijn van het station Leuven. Al 15 minuten te wachten, ik ga opgeven. Op die lijn een repetitief bandje: al onze bedienden zijn bezig, alle info verkrijgbaar op het centraal infonummer.
Ik vrees dat in het hele centralisatie/besparingsproces de klant een beetje uit het oog verloren is. Alle marketing campagnes ten spijt, dit help echt niet mensen.
Ik heb hier ooit over geblogd (ivm Panos): Bad user experience is bad advertising. Kwestie van de basis niet uit het oog te verliezen.
Ik vertrek dus morgen op goed geluk naar het station